Washington contra marketingleugens?
Als marketing de kunst van het mooier opdienen is, waar ligt dan de grens tussen verfraaien en jokken? Leuke vraag voor de kerst bij ons, maar als het aan de toezichthouder op de Amerikaanse handel FTC ligt dan moet de mond-tot-mond reclame of eigenlijk alle virale marketing gereguleerd worden. Want burgers mogen niet gefopt worden.
"Zeg buurvrouw, sinds ik die Adidas schoenen heb, loop ik veel harder." Een achteloos toegeworpen advies over de heg, of een zorgvuldig in gang gezet en betaald marketinginstrument?
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisDe FTC wil dat dit duidelijk wordt: de relatie tussen de aanprijzer en de het bedrijf dat hij helpt moet transparant worden.
Dat vindt de FTC dus. Maar het blijft niet beperkt tot mond-to-mond reclame. Ook een weblog dat tegen betaling merken aanprijst zou dat moeten openbaren.
De FTC komt met het voornemen na een verzoek daartoe van Commercial Alert, een belangengroepering die consumenten wil beschermen tegen (valse) marketing. Die heeft genoeg van buzz marketing die betaald is, met een voorbeeld van Sony Ericsson die met het project 'Fake Tourist' 60 zogenaamde toeristen bij attracties in New York en Seattle opvallend met hun camerafoon aan het werk zette.
Of het project Tremor van Procter & Gamble, met wel 250.000 tieners die tegen betaling aanprijzen. Dat moet transparant worden.
Haalbare zaak?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid