Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Uitgever moet nieuwe digitale advertentievormen bedenken’

Dagblad- en tijdschriftuitgevers moeten het digitale platform omarmen en nieuwe digitale vormen van adverteren ontwikkelen om de al…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat stelt ABN Amro in haar vandaag gepubliceerde sectorupdate Media. Volgens de bank kunnen uitgevers in een digitale omgeving producten namelijk beter aanpassen aan consumentenvoorkeuren en nieuwe vormen van marketing. ABN Amro verwacht dat er mogelijkheden voor groei zijn bij de verkoop van digitale advertenties en abonnementen en de verkoop van artikelen. Deze maken nu nog beperkt deel uit van de totale omzet, maar volgens de bank zullen deze inkomsten sterk blijven toenemen. 

De advertentiegelden daalden sinds 2008 met zo’n 12% per jaar voor printmedia. Een positieve keerzijde van het verlies van advertentiegeld is, volgens de bank, dat het aandeel ervan in de totale omzet sterk is gedaald. ‘Bij dagbladen is dit aandeel tussen 2000 en 2014 gedaald van 59% naar 29%. De afhankelijkheid van de advertentiemarkt is bij printmedia dus sterk afgenomen.’

Volgens de bank is er een race om de online mediaconsument gaande. En de marketeer volgt die consument in zijn gedragswijziging waarbij minder wordt gelezen en er een grotere voorkeur is voor audiovisuele content. ‘De groei van online marketing ten koste van print is simpelweg een correctie van de overwaardering van print ten opzichte van het aandeel ervan in de bestedingstijd van consumenten.’

Winstgevend
ABN Amro meldt verder dat het lang niet alleen maar ellende is in de verschillende mediabranches. Steven Peters, Sector Banker Technologie, Media en Telecom: &;De meeste traditionele media zijn nog steeds winstgevend. ‘Voor televisie begint in 2014 een nieuwe groeifase. Voor printmedia is de huidige overgangsfase naar een nieuw digitaal medialandschap niet eeuwigdurend. De hardware-infrastructuur voor een digitale revolutie raakt namelijk steeds completer: steeds meer consumenten beschikken over tablets, phablets en smartphones, naast hun laptops en desktops. In deze digitale omgeving zijn in de toekomst wel degelijk groeimogelijkheden en kostenbesparingen mogelijk.’

ABN Amro verwacht pas over vijf jaar een nieuw evenwicht. Op korte termijn zullen traditionele printmedia eerst nog ‘door een flessenhals’ moeten bewegen.

Het hele rapport is te vinden.
 

Premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in