Overslaan en naar de inhoud gaan

Selfie-generatie besteedt geld liever aan ervaringen dan aan producten

Wereldwijd onderzoek Havas met belangrijke lessen voor merken.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Meer hackers dan revolutionairen. Meer geïnteresseerd het systeem stukje bij beetje aan te passen dan het op zijn kop te gooien.

related partner content for mobile comes here

Ziedaar enkele kenmerken van de ‘jeugd van tegenwoordig’, zoals vastgelegd in een groot onderzoek van pr-bureau Havas naar de veranderende relatie tussen jongeren en merken in 29 markten.

De online studiewerd gehouden onder 10,574 deelnemers in 29 landen.

Merken essentieel

Een belangrijke conclusie uit het onderzoek is dat jongeren zijn veel bereidwilliger zijn merken deel uit te laten maken van hun persoonlijke leven dan oudere generaties. Bijna de helft van alle jonge respondenten typeert merken als "essentieel". Bij 55-plussers is dit slechts een kwart.

Daarbij wel een waarschuwing voor marketeers en andere communicatiedisciplines: 40% van de respondenten van 16-34 jaar vindt dat merken jongeren niet serieus genoeg nemen.

Delen, niet bezitten

Een andere opmerkelijke conclusie, en een les voor merken, is dat bijna de helft (47%) van de jonge respondenten liever geld besteedt aan ervaringen dan aan producten.

De meerderheid (51%) zegt er de voorkeur aan te geven spullen te delen dan ze te bezitten. Ook willen ze meer door merken betrokken worden, bijvoorbeeld via crowdsourcing of maken van video&;s.

Branded content als sociale tool

Zestig procent van de jonge respondenten vindt merken ‘een belangrijk onderdeel van de creatieve inhoud’ die online is te vinden.

Slimme merken moeten jongeren helpen door het aanbieden van deelbare content en ervaringen die de moeite waard zijn om te delen.

Gevormd door popcultuur

Veel meer nog dan oudere generaties, zeggen jongeren dat popcultuur ze heeft geholpen om hun persoonlijkheid (51%) en attitudes (50%) te vormen.

En hoewel het daarbij voor een groot deel gaat over de Amerikaanse popcultuur, blijkt dat die cijfers hoger zijn in de opkomende markten.

Techmerken

Technologiemerken liggen jongeren het meest na aan het hart. Samsung, Google, YouTube, PayPal en Facebook zijn de favoriete merken van millenials.

"Hashtag Nation: Marketing aan de Selfie Generation" is gebaseerd op een online enquête onder 10.574 mensen in 29 markten, waaronder ook Nederland.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in