Overslaan en naar de inhoud gaan

Top10 sterkste cultuurmerken van Nederland

André van Duin is het sterkste merk binnen de nationale cultuursector. Ook Linda de Mol en Simone Kleinsma scoren hoog op de ranglijst van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het Anne Frank Huis neemt onder de cultuurorganisaties de sterkste positie in.

related partner content for mobile comes here

Dit blijkt uit een merkenonderzoek in de cultuursector onder 2.000 respondenten door .

Bekende Nederlanders scoren natuurlijk het hoogst; in de top-10 van sterkste cultuurmerken staan negen personen. Bij de metingen in 2006 en 2008 stonden respectievelijk Marco Borsato en Herman Finkers op de eerste plaats.

Hermitage Amsterdam en Paleis Het Loo zijn de nieuwkomers
Opvallende nieuwkomers binnen de top-150 van sterkste cultuurmerken zijn de Hermitage Amsterdam en Paleis Het Loo. In een half jaar tijd heeft de Hermitage ruim 700.000 bezoekers getrokken en een sterke reputatie opgebouwd onder de Nederlandse bevolking.

Acda en De Munnik en Herman van Veen grootste dalers
Het duo Acda en De Munnik zakte in twee jaar tijd van de 13de plaats naar een plek buiten de top-150. Ook Herman van Veen, die dit jaar zijn 65ste verjaardag vierde, zakte aanzienlijk. In 2008 stond hij nog op de 7de plek, maar ook hij is niet meer terug te vinden in de top-150

Anne Frank Huis op de eerste plaats onder jongeren
Opvallend is de sterke positie van het Anne Frank Huis onder jongeren. Het museum staat voor hen op de eerste plaats, gevolgd door Bløf en Marco Borsato. De top-3 van sterkste cultuurmerken bestaat bij senioren uit André van Duin, André Rieu en Johnny Kraaijkamp senior.

Top-10 van sterkste merken in de Nederlandse cultuursector

1. André van Duin
2. Anne Frank Huis
3. Linda de Mol
4. Simone Kleinsma
5. Johnny Kraaijkamp senior
6. Marco Borsato
7. Guus Meeuwis
8. Ilse de Lange
9. André Rieu
10. Monique van de Ven

Voor het onderzoek zijn ruim 2.000 respondenten in twee fases ondervraagd. Eerst is de spontane bekendheid van de duizenden merken in de cultuursector onderzocht. Daarna is voor de 150 bekendste merken in detail navraag gedaan naar de merkkracht, merkpersoonlijkheid en merkprestatie. Met het onderzoek zijn de reputatie van alle Nederlandse acteurs, beeldend kunstenaars, bioscopen, cabaretiers, dansers, dansgezelschappen, festivals, musea, monumenten, musici, muziekgezelschappen, ontwerpers, podia, theater- en operagezelschappen en zangers gemeten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in