Stop onmiddellijk met het lezen van marketingboeken
Heeft u na uw studie ooit een marketing boek gelezen of een training bijgewoond waar u echt wat aan heeft gehad in uw baan?
Ja, dan bent u niet echt eerlijk of u legt uw standaarden te laag.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisIn mijn ogen heeft een marketeer twee eigenschappen nodig om succesvol te zijn die niet uit marketing boeken of uit standaard trainingen zijn te leren.
1) Werkelijke interesse in je klant.
2) Echte nieuwsgierigheid naar wat je klanten beweegt en naar nieuwe manieren om je klanten in het hart te raken.
Eerst het eerste punt, werkelijke interesse in je klant. Dit leer je niet van sales trainingen, persoonlijkheidstrainingen, over brandende kolen lopen.
De enige manier waarop je dit leert is door je consument te leren kennen - to know your customer is to love your customer (mijn eigen quote). Bezoek de consument thuis, praat met ze, ga er mee op reis, ga er mee borrelen, lees wat zij lezen, kijk waar zij naar kijken.
Met andere woorden, toon werkelijke interesse in je consument. Lees niet alleen marktonderzoek rapporten, de NRC, publieke omroep, grachtengordel restaurants maar ga eens een weekje achter de kassa staan, ga naar een Van der Valk restaurant, ga eens een paar dagen in een call center werken, draai eens een paar diensten mee met je onderhoudsafdeling.
Wanneer je vervolgens de tijd neemt om uit al deze observaties werkelijke nieuwe inzichten te genereren, garandeer ik je dat je direct succesvoller zult zijn in je baan als marketeer, en het is nog leuk ook.
Let wel, het is niet eenvoudig. Iedereen kan leren observeren, maar om uit deze observaties een inzicht te halen is lastig.
Laat ik een voorbeeld geven. Een observatie is dat in Japan iedereen bier drinkt voor het eten, vrouwen en mannen. Een inzicht is dat dit de traditionele manier is om een eten te beginnen ? een kampai dronk.
Merk is niet belangrijk voor deze eerste dronk, als het maar een biertje is. Het tweede glas kan vervolgens van alles zijn, van wijn, sake tot een biertje (dit keer wel een merk).
Een andere observatie in Tokyo is dat veel jonge vrouwen een beetje met de voeten naar binnen gedraaid lopen.
Een van de redenen is dat oorspronkelijk vrouwen in Japan thuis vaak in gehurkte houding zitten op tatami matten.
Inmiddels is deze manier van lopen standaard geworden voor veel vrouwen en wordt internationaal geassocieerd met mode (Japan) en trendy.
Let bijvoorbeeld op de catwalks en je ziet westerse modellen een beetje met de voeten naar binnen lopen tijdens modeshows.
Dan het tweede punt, echte nieuwsgierigheid. Echte nieuwsgierigheid is moeilijk te leren, maar het lezen van marketing boeken helpt zeker niet.
Vaak zijn deze boeken niet meer dan een simpel raamwerkje uitgesmeerd over 200 pagina's.
Wanneer je de inhoudsopgave leest, ken je vaak de inhoud wel. De schrijver is vaak een marketing 'guru' (whatever that means), oftewel een uitgebluste marketeer die voor zijn pensioen nog even wil cashen.
Vaak zonder zelf met de voeten in klei te hebben gestaan, willen ze jou wijsmaken hoe je je klanten moet benaderen. Hou toch op.
Nee, wanneer je dan toch non-fictie wil lezen, dan raad ik je aan om boeken te lezen die deze nieuwsgierigheid prikkelen. Hieronder volgt mijn top-5.
1) The pleasure of finding things out, Richard P. Feynmann.
2) Haroun and the Sea of Stories, Salman Rushdie.
3) A Short History of Nearly Everything, Bill Bryson.
4) The Man Who Ate Everything, Jeffrey Steingarten.
5) Fermat's Enigma, Simon Singh en John Lynch.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid