Overslaan en naar de inhoud gaan

Steeds meer mystery research

Mystery research rukt op als methode om de kwaliteit van geleverde producten en diensten te meten. Gaat het de aloude…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een klanttevredenheidsonderzoek levert een subjectief verslag van wat de consument ervaart en waarneemt. De objectieve prestatie waarover een oordeel wordt gevraagd, valt lang niet altijd samen met de uitkomst van dit onderzoek. Via mystery research is wél een objectieve analyse van prestaties mogelijk, maar dat wil niet zeggen dat het de enig zaligmakende onderzoeksmethode is. De combinatie van beide vormt het ideale instrument, aldus Stücken. Hij ontwikkelde een zogeheten ‘handelingsrelevantie’matrix, waarin de objectieve tevredenheidsscore van mystery research wordt aangevuld met de subjectieve score van het klanttevredenheidsonderzoek en vice versa. De matrix werkt als volgt: wordt er ‘dubbel plus’ gescoord, dan kan men doorgaan op de ingeslagen weg en de goede prestaties met kracht communiceren. Bij een positieve ‘objectief’- en een negatieve ‘subjectief‘-score is het zaak de objectieve kwaliteit in de communicatie met de klant duidelijk te benadrukken en de oorzaken van de negatieve beoordeling door de klanten te analyseren. Is de score precies andersom dan moet er actie worden ondernomen om de kwaliteit te verbeteren, zodat de subjectieve tevredenheid op termijn niet in gevaar komt. Bij ‘dubbel min’ moet de kwaliteit van de service direct omhoog en moet deze verbeteractie ook meteen gecommuniceerd worden.

related partner content for mobile comes here

Bron: Planung & Analyse

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in