Overslaan en naar de inhoud gaan

“Sites Palm, Bacardi en Flügel stimuleren drankgebruik

Websites van bepaalde alcoholhoudende dranken kunnen het alcoholgebruik bij jongeren stimuleren. De sites van Palmbier, Bacardi, Bacardi…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Radboud Universiteit Nijmegen onderzocht de sites in opdracht van Stap (Stichting Alcoholpreventie). Na het bezoek van deze websites zeggen jongeren van 12 tot en met 17 jaar deze drankjes te willen uitproberen, melden de onderzoekers. Sites met een fotogalerie, spelletjes, top 40-muziek en populair taalgebruik blijken het meest aantrekkelijk. De websites van Palmbier, Bacardi (sterke drank), Bacardi Breezer en Flügel bevatten volgens de onderzoekers deze kenmerken.

related partner content for mobile comes here

In het onderzoek was bedoeld om na te gaan welke invloed sites met alcoholreclame hebben op de opvattingen over alcohol en op de intenties om alcohol te gebruiken. Een ander doel was om op basis van wetenschappelijk onderzoek vast te stellen wat de kenmerken zijn van websites die jongeren aantrekkelijk vinden.

In het onderzoek zijn 327 schoolgaande jongeren van 12 tot en met 17 jaar ondervraagd.

Op grond het onderzoek van de Radboud Universiteit pleit Stap voor een verbod op internetreclame die een of meer kenmerken bevat die jongeren nadrukkelijk aanspreken.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in