Overslaan en naar de inhoud gaan

Overleven in hectische markten

Om te kunnen floreren onder zware marktomstandigheden hebben bedrijven twee capaciteiten nodig: wendbaarheid en absorptievermogen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Gevechten tussen concurrenten in turbulente, onvoorspelbare markten lijken in zekere zin op bokswedstrijden, zegt Donald Sull (London Business School). Net als boksers moeten bedrijven beweeglijk zijn (klappen kunnen ontwijken) óf een flink incasseringsvermogen hebben (klappen kunnen ‘absorberen’).

related partner content for mobile comes here

Voor bedrijven zijn dit essentiële eigenschappen: wendbaarheid (‘agility’) is het vermogen om snel te reageren op plotselinge (markt)kansen. En absorptievermogen stelt je in staat om klappen op te vangen als er marktverschuivingen optreden. Sull illustreert zijn verhaal aan de hand van de boksikonen Muhammad Ali (in zijn jonge jaren het topppunt van wendbaarheid) en George Foreman (nul wendbaar maar met het incasseringsvermogen van een rotsblok). Hij onderscheidt drie soorten wendbaarheid:

  • operationele wendbaarheid: operaties en processen verbeteren en aanpassen;
  • portfoliowendbaarheid: resources (zoals cash, talent en managementaandacht) snel en effectief ver-schuiven van minder veelbelovende naar aantrekkelijkere units, segmenten enzovoort;
  • strategische wendbaarheid: de grote kansen die zich maar heel soms voordoen onderkennen en slag-vaardig benutten (waarbij je vaak heel snel een nieuwe business moet opzetten, agressief tot een nieu-we markt moet toetreden, zwaar moet inzetten op een nieuwe technologie enzovoort).

Wendbaarheid is mooi om naar te kijken maar is echt niet de enige of zekerste manier om een gevecht te winnen. Ook met absorptievermogen kun je kampioen worden. Absorptievermogen creëer je onder meer door heel groot te worden, te diversifiëren en een grote krijgskas op te bouwen. Ook factoren als hoge overstapkosten voor klanten, lage vaste kosten en een machtige ‘beschermheer’ (overheid, klant, toeleverancier enzovoort) kunnen het incasseringsvermogen vergroten. Het hoogst haalbare is als je beide capaciteiten weet te combineren tot ‘wendbare absorptie’ en zo steeds de juiste balans kunt aanhouden tussen beweeglijkheid en incasseringsvermogen. Dat is wel een kunst op zich. Want veel structurele factoren die absorptievermogen opleveren, druisen in tegen de factoren die wendbaarheid opleveren.

Bron: Harvard Business Review

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in