Overslaan en naar de inhoud gaan

Orde in de chaos van branded content – PART II

Christiaan van Betuw, Strategy Director bij Mediaxplain*, aan het woord over het creëren van orde in de chaos van semi betaalde content.
Partner
Mediaxplain

Wij zijn Mediaxplain*. Een onafhankelijk marketing- en mediabureau dat al 18 jaar als pionier de markt verandert. Wat wij doen is helder en hoe we dat aanpakken is logisch. Dat doen we met 66 energieke vakmensen. Onze missie: onze klanten succesvoller maken met media en marketing. Dat doen we door hen regie te bieden over de geïntegreerde inzet van alle communicatiemiddelen en realiseren we altijd op een effectieve en spraakmakende manier. Vernieuwend en vaak duidelijk anders. En dat we 7 dagen per week open zijn vinden we meer dan logisch. Jouw doelgroep is immers ook in het weekend doelgroep. Meer weten? Kijk eens op: www.mediaxplain.nl

Miniatuurvoorbeeld
© Shutterstock
Miniatuurvoorbeeld
© Shutterstock

Branded content: uiterst redmiddel of waardevolle toevoeging op owned en earned content? Christiaan van Betuw, Strategy Director bij Mediaxplain*, lieten we aan het woord over het creëren van orde in de chaos van semi betaalde content. Het resultaat? 10 prangende vragen met 10 ijzersterke antwoorden. Eerder deelden wij de eerste vijf, met smart gewacht op de rest? Lees gauw verder!

6. De next step in branded content: wat komt hierna?

Ik roep graag op tot de revolutie van de owned content. De nadruk op het eigen verhaal en de automatische verspreiding daarvan. ING die meer als uitgever gaat denken is daar een perfect voorbeeld van. Marketeers moeten het gebruik van ‘branded’ als een uiterste redmiddel gaan zien. Ze dienen zich veel meer als verspreiders van kwaliteitscontent te profileren en vanuit die emancipatie pas te gaan samenwerken met publishers en mediapartijen. Dat zal het ‘branded’ predicaat verder doen verdwijnen. Hiervoor dienen merken wel nauwer met individuen of media met bereik te versmelten. Nieuwe samenwerkingsvormen moeten daarvoor ontwikkeld worden.

7. Hoe maak je onderscheidende branded content? Waar moet het aan voldoen?

Door allereerst ‘branded’ al weg te denken. En de stelregel spectaculair & authentiek hierin sowieso op te nemen. Het kan niet zonder één van die twee en bevat het liefste beide. Daarnaast moet het vooral verteld worden buiten de gebaande paden: dus geen gebruik van standaard vormen waarin we al van oudsher denken, zoals advertorial pagina’s in print of online.

8. Logo’s plakken versus helemaal loslaten: hoe ga je daarmee om?

Beeldtaal en merknamen blijven belangrijk. Echter, een logo alleen is daarbij niet van doorslaggevend belang. Merken dienen te bouwen aan hun memory structures: wat is zo onderscheidend in beeld, woord, geluid of zelfs geur. Zodat elke keer als ik ermee in aanraking kom (dus ook in owned/branded content), ik altijd denk ‘hé, dat is merk X’. Sec overal een logo op plakken gaat het verschil niet maken, maar het structureel bouwen aan memory structures over meerdere verschijningsvormen - en die overal doorvoeren - is van doorslaggevend belang.

9. Is branded content vooral geschikt voor lovebrands? Wat te doen als je dat niet bent?

Niet-lovebrands moeten zich goed realiseren dat ze een handicap hebben. De eisen voor content moeten door hen nog zwaarder genomen worden. Echter, is het juist ook voor hen een kans om zich op een andere wijze te profileren en een competitieve advantage ten opzichte van hun concurrenten te realiseren, als deze zich op dit vlak nog niet bewezen hebben. Bij Mediaxplain* sturen we niet-lovebrand dan ook zeker hier mee te gaan testen. Een niet-lovebrand in een niet zo loveable sector kan zich hiermee extreem onderscheiden en zich klaarmaken voor een toekomst waarin deze verhaalkracht een uit te buiten voordeel oplevert.

10. Wat vind je een goede branded content case?

De Glenfiddich Virtual Distillery Tour natuurlijk!

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Mediaxplain

Wij zijn Mediaxplain*. Een onafhankelijk marketing- en mediabureau dat al 18 jaar als pionier de markt verandert. Wat wij doen is helder en hoe we dat aanpakken is logisch. Dat doen we met 66 energieke vakmensen. Onze missie: onze klanten succesvoller maken met media en marketing. Dat doen we door hen regie te bieden over de geïntegreerde inzet van alle communicatiemiddelen en realiseren we altijd op een effectieve en spraakmakende manier. Vernieuwend en vaak duidelijk anders. En dat we 7 dagen per week open zijn vinden we meer dan logisch. Jouw doelgroep is immers ook in het weekend doelgroep. Meer weten? Kijk eens op: www.mediaxplain.nl

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in