Overslaan en naar de inhoud gaan

Media Bullshit Bingo!

Sander Bots over woorden zonder inhoud die we enkel gebruiken voor de vorm.
Mediaxplain

Wij zijn Mediaxplain*. Een onafhankelijk marketing- en mediabureau dat al 18 jaar als pionier de markt verandert. Wat wij doen is helder en hoe we dat aanpakken is logisch. Dat doen we met 66 energieke vakmensen. Onze missie: onze klanten succesvoller maken met media en marketing. Dat doen we door hen regie te bieden over de geïntegreerde inzet van alle communicatiemiddelen en realiseren we altijd op een effectieve en spraakmakende manier. Vernieuwend en vaak duidelijk anders. En dat we 7 dagen per week open zijn vinden we meer dan logisch. Jouw doelgroep is immers ook in het weekend doelgroep. Meer weten? Kijk eens op: www.mediaxplain.nl

Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

De Amerikaanse presidentsverkiezingen, je kunt er niet omheen! Ik weet niet hoe het bij jullie werkt, maar ik moet er altijd een beetje om lachen als ik die poppenkast zie. Twee benedenmaatse kandidaten, die van ‘schreeuwen om aandacht’ een wedstrijd hebben gemaakt. Het gaat er niet om wát ze zeggen, als ze maar zoveel mogelijk air time krijgen. Alles vanuit een bedachte marketingstrategie met de 4 P’s: Plat, Populistisch, Paradoxaal en Pathetisch. En voor Trump natuurlijk de (ongewilde) 5e P van Pussy…. Meer vorm dan inhoud, maar als het vaak genoeg de ether in geslingerd wordt, dan blijft het wel hangen. Deze kracht van herhaling kennen we natuurlijk ook in ons vak, de communicatie en media-industrie.

Toch is dit niet de parallel waar ik aan moet denken bij het zien van dit circus. Het deed me denken aan het spelletje Bullshit Bingo. Bullshit Bingo? Voor degene die dit niet kennen:

Variant op het bekende bingo waarmee de tijd kan worden gedood tijdens vergaderingen of andere bijeenkomsten waarin naar het oordeel van de luisteraars te veel geleuterd wordt. Bij een volle rij (horizontaal, verticaal of diagonaal) afgestreepte BS-woorden mag er heel hard Bingo geroepen worden.
 

Zo’n 10 jaar geleden heb ik al eens een eerste opzet gemaakt van de Media Bullshit Bingo. Een verzameling van (buzz)woorden die geregeld in mediapresentaties naar voren komen, maar eigenlijk nul-komma-nul inhoud hebben. Open deuren, platitudes en clichés die louter dienen als papiervulling en soms zelfs om indruk te maken. Het grappige is - alhoewel grappig misschien niet het beste woord is - dat veel van die woorden van 10 jaar geleden nog steeds menige powerpointpresentatie halen. (her)Ken je een zin als: Door de enorme clutter in de categorie, moeten we de concurrentie outsmarten met de inzet van buitenreclame, waardoor je middels zichtbaarheid op straat midden in de doelgroep aanwezig bent en je de consument niet alleen bereikt, maar ook beraakt! Ja. Dus?

En laten we eerlijk zijn, wie doet het niet? Gemakzucht? Geconditioneerd? Misschien wel te weinig tijd? Wie zal het zeggen. Menig adverteerder zal wel vaker dan eens gedacht hebben ‘Ja. Dus?’. Media Bullshit Bingo moet er dus maar komen. Voor de adverteerder die het leuker vindt om een spelletje te spelen tijdens een presentatie, dan naar geleuter te luisteren. Benodigdheden zijn slechts een pen en een kaart met 25 begrippen die kant noch wal slaan. Dooddoeners die echt niet kunnen, woorden die bedacht zijn voor en door mediamensen. Ik doe de eerste voorzet: synergie, impact, 360 graden, omni-presence, engagement, win-win, out-of-the-box, likeability, viral, native, community, buzz marketing. Kom maar op met suggesties, de ‘beste’ woorden halen de bingokaart!

En bij de volgende presidentsverkiezingen voegen we er ongetwijfeld weer een hele reeks woorden aan toe: transmediale storytelling, midfunnel, microinfluencers?!

B I N G O !


© Sander Bots – Business Unit Director bij

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Mediaxplain

Wij zijn Mediaxplain*. Een onafhankelijk marketing- en mediabureau dat al 18 jaar als pionier de markt verandert. Wat wij doen is helder en hoe we dat aanpakken is logisch. Dat doen we met 66 energieke vakmensen. Onze missie: onze klanten succesvoller maken met media en marketing. Dat doen we door hen regie te bieden over de geïntegreerde inzet van alle communicatiemiddelen en realiseren we altijd op een effectieve en spraakmakende manier. Vernieuwend en vaak duidelijk anders. En dat we 7 dagen per week open zijn vinden we meer dan logisch. Jouw doelgroep is immers ook in het weekend doelgroep. Meer weten? Kijk eens op: www.mediaxplain.nl

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in