Overslaan en naar de inhoud gaan

Online netwerken behoorlijk volwassen

De online netwerken Hyves, Facebook en LinkedIn verbinden ons Nederlanders zowel zakelijk als privé. Volgens het onderzoek The Next Web 1)…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Nieske van Woerden is senior projectleider bij Ruigrok|Netpanel. Zij vertelt dat de meeste netwerkers op twee netwerken tegelijk actief zijn. Hyves (49%) en Facebook (43%) zijn het meest populair. LinkedIn (29%) en Twitter (18%) vormen een veel kleiner deel van de markt, maar ze blijven groeien. Ook Schoolbank is, ondanks de daling dit jaar, nog behoorlijk populair (18%).

related partner content for mobile comes here

Vriendschap met merken
Eén op de drie mensen heeft online ‘vriendschap’ gesloten met een merk, bedrijf of organisatie. De ervaringen zijn divers. Nieske van Woerden: ‘Mensen klagen erover dat ze ongevraagd van bedrijven reclame ontvangen, die voor hen niet relevant is. Dat is een valkuil: je kunt niet zomaar reclame sturen of vragen om een donatie en verwachten dat mensen er op ingaan. Je zit in iemand netwerk, dus bent een ‘persoonlijke vriend’: een algemene verkoopboodschap past daar niet bij. Ook moet je oppassen met de hoeveelheid berichten die je stuurt: op Twitter ligt de frequentie van berichten veel hoger dan op Hyves. Als je als organisatie op Hyves evenveel berichten stuurt als op Twitter, dan voelt de Hyver zich belaagd. Er zijn ook consumenten die juist enthousiast zijn over hun relatie met een merk of bedrijf. Zij stellen het op prijs dat ze steeds het meest actuele nieuws ontvangen, informatie krijgen over producten en dat ze als eerste van de nieuwe reclame op de hoogte zijn. Ook het ontvangen van relevante aanbiedingen en kortingen wordt op prijs gesteld. Ruim veertig procent van de sociale netwerkers leest dagelijks de berichten van hun ‘friends’ dus deze groep is er meteen van op de hoogte als er wat te beleven valt.’

‘Een aantal grote merken is actief op het internet aanwezig. Als we vragen naar voorbeelden van organisaties waarmee men is gelinkt, dan zien we daar commerciële bedrijven zoals KLM, Philips, HEMA, Rabobank en ABN AMRO Ook zien we wel dat men vriendschap sluit met organisaties met een goed doel, zoals Jantje Beton, Greenpeace en Amber Alert. Natuurlijk doen ook de celebrities het goed: mensen sluiten vriendschap met DJ’s, bands, artiesten en zelfs met platenlabels. In het verlengde daarvan ligt de belangstelling voor televisieprogramma’s zoals de X-factor en RTL Boulevard. Men sluit zelfs vriendschap met het nieuws! Hoewel mannen een groter digitaal netwerk onderhouden dan vrouwen, is er geen verschil in de mate waarin zij vriendschap sluiten met ‘brands'.'

Hyves of Facebook?
Welk netwerk heeft de toekomst: Hyves of Facebook? Het wereldwijde netwerk Facebook wint ook in Nederland terrein. Liefst 43% van de Nederlanders maakt momenteel actief gebruik van dit netwerk. Vorig jaar was dat nog 24%, de groei bedroeg dus 19% in één jaar tijd. Sterk aan Facebook zij het internationale karakter en de vele games zoals FarmVille. De functies ‘liken’ (duim omhoog) en sharen (delen) zijn goed georganiseerd: ook buiten Facebook, op websites en blogs, kunnen gebruikers op deze knoppen klikken. Dat zorgt ervoor dat het netwerk zich snel uitbreidt. Facebook is ook slim gelinkt aan bijvoorbeeld Slideshare, een programma waarmee mensen hun presentaties kunnen delen. Hyves is van oudsher hét Nederlandse netwerk. Van de online consumenten maakt 49% actief gebruik van Hyves. Dat was in 2010 nog 53%, het aantal actieve gebruikers daalde dus met 4%. Sterke punten van Hyves zijn de gebruiksvriendelijkheid, de bekendheid bij Nederlanders en het grote bereik onder de jongere doelgroep.

Internetgebruikers: actief en alert
Nederlanders zijn echt actief op hun netwerken. 96% leest de berichten die hier worden geplaatst. 83% plaatst zelf berichten, foto’s of video’s op hun netwerk. Een groot deel van de gebruikers is zich bewust van de noodzaak om de privacy te beschermen. Zo heeft 71% van de respondenten de privacy-instellingen aangepast op het favoriete netwerk. Een meerderheid geeft aan dat zij zeker selectief zijn in wat zij op internet zet. Nieske van Woerden vertelt dat er tegenwoordig zelfs professionele bedrijven zijn die mensen helpen om hun online imago op te schonen of bij te stellen. Eén op de twee gebruikers maakt zich wel eens zorgen over de ‘sporen’ die hij achterlaat op internet. Dat is terecht: de inhoud van een eigen website is gemakkelijk te verwijderen maar informatie van anderen kan lang blijven staan. Degenen die slecht in het nieuws komt moet dan actief ontgooglen. Mensen gaan selectief om met netwerken: 76% heeft wel eens een vriendschapsverzoek geweigerd en 43% heeft wel eens iemand ‘ontvriend. In het afgelopen jaar heeft 11% zich uitgeschreven van een online netwerk.

Mirjam Broekhoff (auteur van deze blog) is marketingjournalist, onderzoeker en blogger. Ze werkt zelfstandig en in opdracht.

1) Het onderzoek werd uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Ruigrok|Netpanel, lid van de Research Keurmerk groep. In de periode 30 maart - 17 april hebben 1.175 Nederlanders de online vragenlijst ingevuld. De deelnemers zijn afkomstig uit het consumentenpanel van Ruigrok | NetPanel. Het volledige rapport kunt u aanvragen bij Ruigrok|Netpanel via Nieske@ruigroknetpanel.nl of Marja@ruigroknetpanel.nl.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in