Robbert de Jong (Honingtomaat) is Versmarketeer 2011
Gisteren werd, in de Visafslag in Scheveningen, de titel ‘Versmarketeer 2011’ gewonnen door Robbert de Jong, (de allereerste) marketingmanager van Looije Tomaten in Maasdijk. De Jong is tuinderszoon en bedenker van het merk Honingtomaat.
De titel Versmarketeer is in het leven geroepen om meer aandacht te schenken aan de marketing van versproducten. Dit jaar relevanter dan ooit door de komkommercrisis in de AGF-sector. Het mandje eieren bij het hek van de boerderij is volgens de organisatie dan ook niet meer van deze tijd. De AGF-sector moet sterker worden en met merken komen, merken die kloppende verhalen vertellen.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
Spotta
Een goed voorbeeld is Honingtomaat. Het merk wordt alleen verkocht in speciaalzaken, als een premium tomaatje (je kunt het vergelijken met de Albert Heijn Excellent trostomaatjes), in een mooie verpakking, voor een premium prijs.
De jury over de winnaar: ‘Wij zien Honingtomaat® als een unieke voorloper en een signaal voor de sector. De Jong heeft een merk ontwikkeld met een kloppend verhaal. Hij kiest het juiste product met selectieve distributie selectief. Consequent en zorgvuldig doorgevoerd en met veel geduld en inspanning gebouwd. De eerste marketingmanager in de AGF-sector laat zijn meerwaarde overduidelijk zien door marketing te laten slagen en een onnavolgbare strategie uit te rollen, die als voorbeeld kan dienen voor deze sector.’
Top Drie
Uit tien genomineerden werd uiteindelijk een top drie gekozen. De shortlist bestond naast De Jong uit Monique de Deugd, van bakkerij ingrediënten-producent GB Plange met het vezelrijke tarwebroodconcept ‘Vollerkoren’. De jury: ‘Een dappere Versmarketeer die als relatief kleine speler met een beperkt budget een concept op weet te zetten vanuit een maatschappelijke relevantie. Naar onze mening zet het natuurlijk vezelrijke Vollerkoren de broodmarkt in beweging.’
Ook in de top-3: Gerjahn Roerink van de Zuivelhoeve met de ‘onmeunig’ lekkere Boer'n vla rechtstreeks van de boer naar de consument. De jury zegt over hem: ‘Roerink is een gedreven vakman die een prachtig en romantisch verhaal heel professioneel heeft aangepakt. Met niet alleen een marketing, maar ook een sterke sales focus en een goed product, dat in zijn vorm ook goed beschermd is. Hij heeft de monopolie in het zuiveltoetjesschap doorbroken en vergroot. Veel starters nemen een voorbeeld aan het lef dat hij heeft getoond. Een inspirator voor vernieuwing en verandering in versmarketing. Dus een podiumplaats waardig!’
De andere genomineerde marketeers: René Bink [Gijs Streekproducten], Jan Willem Bosman Jansen [GRO Mushrooms met koffiedik als voeding voor oesterzwammen], Mark van der Geest [stadstuinconcept Urban Green], Ronald van Geest [blauwe orchidee], Tilly Sintnicolaas [dagverse Scheveninger’Best vis], Marja Slagmoolen [Werkfruit] en Joanna Thijsse [Arla biologische zuivel].
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid