Onderzoek: Marketeers willen bureaus met digitale ervaring
Onderzoeksbureau Redshift Research ondervroeg in opdracht van het internationale marketingbureau ruim 500 marketingmanagers uit Nederland, Groot-Brittannië, Zwitserland en Zweden naar wat kenmerkend moet zijn aan een ‘marketingbureau van de toekomst’ en aan welke topkwaliteiten een dergelijk bureau moet voldoen.
Hieruit blijkt dat marketeers het vooral belangrijk vinden dat er meer gebruik wordt gemaakt van digitale marketing. Daarbij werd 'pull interaction' genoemd, zoals marketing via sociale en interactieve media.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaOp basis van de onderzoeksresultaten heeft Sapient een Top Vier samengesteld waaraan het 'bureau van de toekomst' moet voldoen:
1. De kennis van digitale marketing is cruciaal en moet worden aangeboden als volledig dienstenpakket
De behoefte aan deskundigheid in digitale marketing vormt een bedreiging voor traditionele marketingtechnieken. Veel van de ondervraagden voorspellen dat het niveau van digitale marketing met 45 procent groeit in de komende twaalf maanden. De grootste groei wordt verwacht in Duitsland met een stijging van 63 procent, gevolgd door Zwitserland (42 procent), Groot-Brittannië (24 procent) en Zweden (22 procent). Nederland is op dit moment het meest actief in digitale marketingactiviteiten, zo blijkt uit de onderzoeksresultaten. De verwachte groei is daarom minder groot dan bij de overige landen (17 procent).
Een op de vier bedrijven wil en gaat binnen een jaar van marketingbureau veranderen. Deze groep geeft aan over te stappen naar een bureau met meer kennis van digitale media. Zwitserse bedrijven zijn het meest onzeker over de kennis van hun huidige dienstverlener in digitale marketing. Ruim 30 procent geeft aan geen vertrouwen te hebben in de digitale vaardigheden van hun marketingbureau of twijfelt hieraan. In Nederland ligt dit percentage een stuk lager, namelijk 5 procent.
2. Wees creatief en begrijp het merk
De meest belangrijke en vereiste kenmerken van marketingbureaus zijn creativiteit (88 procent), het laten zien van kennis van het merk (80 procent) en het begrijpen van consumentengedrag (72 procent).
3. Maak meer gebruik van ‘pull interactions’ en virtuele communities
Bij het betrekken van de consument bij het merk, ziet ruim 75 procent van de marketingmanagers liever dat het marketingbureau ‘pull interactions’ gebruikt in plaats van de traditionele ‘push’ campagnes. Bijvoorbeeld het inschakelen van online communities. Het onderzoek laat zien dat Nederlandse en Britse marketeers het minst interesse tonen in sociale netwerken, terwijl Zwitserse en Duitse bedrijven de consument graag via online communities willen benaderen.
4. Voer uit waar je zelf voor staat
Bijna de helft van alle ondervraagden (49 procent) vindt het belangrijk dat een marketingbureau zelf ook een bijdrage levert aan de aangeraden sociale netwerken en digitale media.
‘Bij Sapient zien wij dat Noord-Amerikaanse bedrijven de digitale marketingtechnieken vaker toepassen dan Europese bedrijven. Toch geeft ruim 30 procent van de ondervraagden in Europa aan geïnteresseerd te zijn in het verkennen van publieke en persoonlijke virtuele gemeenschappen om zo hun doelgroep te begrijpen,’ aldus Arnoud van Druten, Managing Director Sapient Netherlands over de trends tussen Noord-Amerika en Europa.
'Het 'marketingbureau van de toekomst' is er één die naadloos kennis van consumenten en producten kan vertalen in een intelligente digitale marketingstrategie', concludeert Arnoud van Druten, managing director Sapient Nederland. 'De resultaten laten inderdaad zien dat er in de deelnemende landen een stijging wordt verwacht in het toepassen van digitale marketing.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid