Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe spelregels

Vanaf 2005 trekt de economie stevig aan, zo luiden de verwachtingen. Maar de tijden van vroeger keren niet terug. De spelregels zijn…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vrijwel alle economische seinen staan voor 2005 op groen. Toch zijn de meeste marketeers terughoudend in hun toekomstverwachtingen, zo blijkt uit de jaarlijkse rondvraag van het Duitse blad Absatzwirtschaft. Ze rekenen wel op verbetering, maar beseffen tegelijkertijd dat niet alleen het speelveld, maar ook de spelregels zijn veranderd. Adverteerders zullen in de komende jaren nog harder moeten knokken om zich de gunst van hun klanten te verwerven. De A-merken zullen zich op overtuigende wijze moeten onderscheiden van de huismerken om het prijsverschil te rechtvaardigen. Innovatie wordt nog belangrijker dan het al was, want de consument van nu is niet gediend van cosmetische merkoperaties die alleen bedoeld zijn om het imago op te fleuren en de prijs te verhogen. Beiersdorf laat zien hoe het wél moet: het haalt 40 procent van zijn omzet uit merken en producten die niet ouder zijn dan vijf jaar. Adverteerders zullen ook hogere eisen stellen aan hun reclamebureaus, die meer resultaatgericht moeten werken en verder denken dan het geijkte 30-seconden tv-spotje. Nieuwe vormen van tv-reclame, zoals product placement, sponsoring van programma’s en infomercials, worden steeds belangrijker. Datzelfde gaat op voor digitale media, internetreclame en mobiele marketing. Belangrijk is verder scherp op de kleintjes te blijven letten. Want alleen bedrijven die zich blijven vernieuwen en tegelijkertijd voorop lopen in kostenbeheersing, zullen het redden. Werden tien jaar geleden merken als Coca-Cola en Marlboro alom bewonderd, nu gelden Aldi, eBay, H&M en Ryanair als de merken van de toekomst. De dwarsliggers van weleer zijn nu de lichtende voorbeelden voor de rest. Dat toont eens te meer aan dat de spelregels danig veranderd zijn.

related partner content for mobile comes here

Bron: Absatzwirtschaft

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in