Nieuwe spelregels
Vrijwel alle economische seinen staan voor 2005 op groen. Toch zijn de meeste marketeers terughoudend in hun toekomstverwachtingen, zo blijkt uit de jaarlijkse rondvraag van het Duitse blad Absatzwirtschaft. Ze rekenen wel op verbetering, maar beseffen tegelijkertijd dat niet alleen het speelveld, maar ook de spelregels zijn veranderd. Adverteerders zullen in de komende jaren nog harder moeten knokken om zich de gunst van hun klanten te verwerven. De A-merken zullen zich op overtuigende wijze moeten onderscheiden van de huismerken om het prijsverschil te rechtvaardigen. Innovatie wordt nog belangrijker dan het al was, want de consument van nu is niet gediend van cosmetische merkoperaties die alleen bedoeld zijn om het imago op te fleuren en de prijs te verhogen. Beiersdorf laat zien hoe het wél moet: het haalt 40 procent van zijn omzet uit merken en producten die niet ouder zijn dan vijf jaar. Adverteerders zullen ook hogere eisen stellen aan hun reclamebureaus, die meer resultaatgericht moeten werken en verder denken dan het geijkte 30-seconden tv-spotje. Nieuwe vormen van tv-reclame, zoals product placement, sponsoring van programma’s en infomercials, worden steeds belangrijker. Datzelfde gaat op voor digitale media, internetreclame en mobiele marketing. Belangrijk is verder scherp op de kleintjes te blijven letten. Want alleen bedrijven die zich blijven vernieuwen en tegelijkertijd voorop lopen in kostenbeheersing, zullen het redden. Werden tien jaar geleden merken als Coca-Cola en Marlboro alom bewonderd, nu gelden Aldi, eBay, H&M en Ryanair als de merken van de toekomst. De dwarsliggers van weleer zijn nu de lichtende voorbeelden voor de rest. Dat toont eens te meer aan dat de spelregels danig veranderd zijn.
Bron: Absatzwirtschaft
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid