Overslaan en naar de inhoud gaan

Multitaskende internetters

Internetters zijn ongelooflijke multitaskers, zo blijkt uit onderzoek van Burst Media.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Online onderzoeksbureau Burst Media ondervroeg in oktober 2700 internetters van 18 jaar en ouder naar hun activiteiten tijdens internetten. Wat blijkt: internetgebruikers maken tijdens het internetter vaak gebruik van andere media.

related partner content for mobile comes here

Maar liefst 82,4 procent van de respondenten doet ook 'iets anders' tijdens het internetten, gebruikt een ander medium, doet een andere activiteit of maakt gebruik van een ander apparaat, bijvoorbeeld een game console.

Onder deze multitaskers bevindt zich een groep supermultitaskers (23,6 procent), die maar liefst met 4 of meer taken bezig is tijdens het internetten. En het zijn niet alleen de jongeren, aldus Burst Media, dit fenomeen strekt zich uit over alle doelgroepen.
Televisie is het favoriete tweede medium: 58,3 procent kijkt televisie en surft online. Op de tweede plek staat 'werk' (33 procent), gevolgd door 'het lezen van een boek'(31,1 procent), 'het lezen van een tijdschrift of krant'(29,7 procent), telefoneren (23,6 pro-cent), radio (21,6 procent), huiswerk (17,9 procent), sms-en (17,8 procent) en videogames (15,5 procent).

Burst Media onderzocht ook hoe televisiekijken wordt beïnvloed door internetgebruik. De belangrijkste bevindingen:

  • Online content en televisieprogramma’s vullen elkaar vaak aan.
  • 75.6 procent van de respondenten die naar televisie kijken, bezoekt websites die een directe rela-tie hebben tot het televisieprogramma dat ze bekijken.
  • 6.2 procent van de respondenten combineert online en offline ‘continu’.
  • Het segment dat waarschijnlijk het meeste kijkt naar internet en gerelateerde televisie is de doelgroep mannen tussen de 18 en 24.
  • Entertainment TV programmering trekt consumenten online.
  • Sportprogramma’s op televisie halen 37.1 procent van de respondenten over de streep om te gaan inter-netten.
  • Een kwart van de mannen en vrouwen die muziekwebsites bezoeken, doet dat naar aanleiding van een televisieprogramma met muziekvideo’s.

De tijd die mensen besteden aan televisiekijken, wordt minder door internetgebruik:

  • 42,4 procent van de respondenten zegt minder televisie te kijken dan een jaar geleden.
  • 36,9 procent zegt ‘evenveel televisie te kijken’. About one-third (36.9 percent) say they watch "about the same amount."
  • Vooral de doelgroep 18-24 kijkt minder televisie. 50 procent zegt hier minder televisie te kijken dan aan jaar geleden.
  • 48,3 procent van de vrouwen tussen 25 en 34 zegt minder televisie te kijken dan een jaar geleden.

Volgens Burst Media is de aandacht van een multitaskende internetter hierdoor zeer gefragmenteerd en dat betekent voor marketeers dat men verschillende media tegelijkertijd moet inzetten om nog de gewenste aandacht te krijgen. 'Het groeiende gebrek aan aandacht is een groot probleem voor marketeers’, aldus Jarvis Coffin, ceo/oprichter Burst Media: ‘Echter, mediadiversiteit kan een oplossing zijn voor veel adverteerders. De inzet van verschillende media zorgt voor ontelbare combinaties die gecoördinaarde boodschappen brengen via verschillende platforms, om zo toch de attantie van consumenten te vangen.'

‘Deze tactiek werkt met name voor televisie en internet. Veel marketeers hebben hier al met succes mee en het is een kosteneffectieve manier om doelgroepen te bereiken.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in