Long Tail van sportsponsoring
Zoals wij allen weten, hebben Amerikanen een duidelijk andere voorkeur rond sporten dan wij. Deze dagen hebben wij in NL ook een honkbal toernooi, maar deze sport zal niet zo snel een plek in ons collectief geheugen behalen. Dat ligt in Amerika wel anders. Honkbal is niet alleen sport en cultuur, maar ook marketing.
Op de Advertising Age site staat een leuk artikel over "With One Historic Swing, Extra Media Exposure". Kern van het artikel is, dat sponsors al tijden in de rij stonden om bij de 756-ste homerun van Barry Bonds te zijn. Deze klap zou Hank Aaron's 33 jaar oude record uit de boeken slaan.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAlle sponsors hoopte vurig dat hun bord met hun merk degene zou zijn waar het kleine balletje het veld overheen geschoten zou worden.
Het inzicht hier is niet alleen exposure op de korte termijn, maar dit is zo'n sportmoment wat eindeloos herhaald gaat worden. En elke keer als dat moment weer herhaald, vliegt die bal weer langs jouw bord. Het bureau van Visa noemde dit mediamoment geheel in stijl van de campagne "priceless".
De gelukkkige winnaars zaten in het rigth center field dichtbij borden van Charles Schwab, Bank of America en Diamond Walnuts. Deze merken krijgen nu een soort Long Tail van hun sponsoring. Zou je hiervan de waarde kunnen kwantificeren?
Nu terug naar Nederland. Welke sportsponsoring moment doorstaat alle tijden? Zelf heb ik in gedachte, dat jaar dat de Gouden Gids Feyenoord sponsorde. Het bleek Cruijff's succesvolste seizoen aller tijden, bij een topclub die hem waard was ;-).
Welk sport-sponsor moment uit een het verleden kan jij nu nog terughalen? Welke moment zal nog jaren worden herhaald en weet op die manier enorm veel extra media exposure te geven?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid