Klikfraude een 'normale verspilling'


Klikfraude is de grootste angst van advertentiemachines die Google en Yahoo in feite zijn. Het nieuws dat de klikfraude een enorme omvang heeft, veroorzaakt nervositeit. Maar een reactie kwam er niet. Of was die al verstrekt?
Blogger Donna Bogatin kwam op ZDnet met tot nu toe niet gepubliceerde uitingen van Google-baas Eric Schmidt over klikfraude. Hij deed die op Stanford University in maart 2006.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSSchmidt zei daar, aldus Bogatin, dat klikfraude erbij hoort. Het is adverteerders min of meer bekend dat er valse kliks zijn. Dat is in de prijs verdisconteerd.
En als gevolg daarvan corrigeert de markt vanzelf op grond van klikfraude. Uiteindelijk betaalt de adverteerder, beweert Schmidt, met betaling per klik de effectiviteit van deze vorm van reclame. Dat laatste meet hij in de bepaling van de prijs die hij wil betalen voor advertenties bij Adwords en Adsense.
Dat lijkt me te kloppen indien dit een redelijk gelijkmatig percentage is dat uiteindelijk voor de adverteerder in te calculeren is. Maar de incidentele uitspringende fraudegevallen leveren toch wel een probleem op.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid