Ilse en Sanoma: Er zijn 5 types internetters
In het onderzoek Digitale Huishoudends worden de verschillende segmenten onderscheiden door houding en gedrag: de intensiviteit en het enthousiasme waarmee personen gebruik maken van internet en andere digitale toepassingen en apparaten.
De 5 types op een rij:
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisHulpzoekers - Internetgebruikers die zich minder thuis voelen op internet en om die reden minder vaak online zijn en wat vaker hulp inroepen van anderen. Ze hebben doorgaans een wat oudere computer en internetten via een inbelverbinding.
Pretinternetters - Internetgebruikers voor wie internet vooral een bron van entertainment is. Ze spelen eenvoudige spelletjes, downloaden muziek en kijken af en toe filmpjes op internet.
Functionele gebruikers - Internetgebruikers voor wie internet juist handig is om 'even iets op te zoeken'. Een telefoonnummer of informatie over een product waarin men is geïnteresseerd, e-mailen en internet bankieren. Deze groep zet de computer steevast uit na gebruik en internet ook wel eens (graag) een dagje niet.
Frequente surfers - Internetten terwijl TV of radio (desgewenst online) aanstaan. Deze groep zet de computer zelden uit en is dagelijks meerdere keren online te vinden. De frequente surfer maakt vooral functioneel gebruik van internet, maar ook voor vermaak weten ze het internet te vinden. De meeste frequente surfers maken gebruik van ADSL.
Technofans - Veelal jonge mannen met veel affiniteit voor technologie. De computer is relatief nieuw en middelpunt van alles. Hij gaat niet uit en wordt zeer intensief gebruikt voor alle mogelijke toepassingen. Technofans geven gemakkelijk hun mening online. Ze doen ook van alle segmenten het gemakkelijkst aankopen bij (onbekende) online winkels.
Volgens de onderzoekers beïnvloeden technofans de rest van de populatie in hun koopgedrag. Deze groep internetters plaatst namelijk het vaakst productreviews op product- en prijsvergelijkingssites. En die reviews lezen Nederlanders weer graag bij oriëntatie voor de aankoop van een product. De invloed is sterk: 45 procent van de Nederlanders heeft na het lezen van een negatieve review wel eens afgezien van een geplande aankoop.
Digitale huishoudens is een meerjarig onderzoeksprogramma dat bestaat uit steeds nieuwe onderzoeken. In het kwalitatieve stuk gaan medewerkers van ilse media en Sanoma met een videocamera in de hand op bezoek bij gezinnen in Nederland om met hen te praten over de invloed van digitale media op hun leven. Bevindingen uit de kwalitatieve sessies worden teruggekoppeld en verwerkt in een vragenlijst die wordt uitgezet in het online onderzoekspanel van Interview NSS.
Eind 2006 is gestart met een eerste onderzoek waarin de 5 segmenten zijn onderscheiden. Begin 2007 is daar een onderzoek naar kooporiëntatie en -gedrag aan toegevoegd.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid