07 MarketingLive! Stephan Fellinger
Fellinger heeft een fascinatie voor apen. Maar eigenlijk ook voor poezen, honden, penguins, haaien? Eigenlijk voor het hele dierenrijk. 'Het gedrag van dieren is interessant om te bestuderen omdat het zoveel op menselijk gedrag lijkt.
'Veel dieren zijn, voordat ze gevaar leren kennen, onzettend nieuwsgierig. En volgens biologen geldt dat nieuwsgierigheid op intelligentie duidt.'
Nieuwgierigheid, dat is een essentiële eigenschap voor marketeers, zei Fellinger die op hippe Asics-gympen voor de zaal met marketeers stond.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisFellinger had alvast een nominatie voor de Marketeer of the Year van 2008: Esmee Denters. Het meisje dat op YouTube haar videos onder het kopje Beyoncé labelde en zo duizenden hits haalde en razendpopulair op YouTube werd. Zelfs zo populair dat ze deze week een heus platencontract bij het nieuwe label van Justin Timberlake kreeg.
'Stel je voor: een zeventienjarige meisje als Marketeer of the Year!' De boodschap erachter is dat Fellinger meent dat de als de jeugd van nu straks op de stoelen van de huidige marketeers zitten, we daadwerkelijk zullen zien wat voor media- en marketingrevolutie aan de gang is.
Believers
'Het draait om believers', meende Fellinger. Als je consumenten tot believers van je merk weet te mobiliseren, dan ben je goed bezig. 'Neem als voorbeeld het concept Sellaband van een stel Hollandse jongens. Prachtig! Je kunt als fan investeren in de band en de band zo populair en beroemd proberen te maken. Wordt er genoeg geld geïnvesteerd, dan duikt zo'n band de studio in en kan er een album worden opgenomen. Dankzij die believers.' Van de week had Fellinger het met iemand over Sellawine. Een zelfde soort concept maar dan voor wijn/wijngaarden. Dat zou een succes kunnen worden. Wie durft het aan, vroeg hij het publiek.
'Vroeger sprak men over content is king. Jammer, uitgevers, maar vandaag de dag draait het om aandacht is king. We geven als consument steeds minder aandacht, maar we willen steeds meer aandacht krijgen. Betaalde aandacht is geschiedenis', meende Fellinger. 'Het draait nu om gekregen aandacht. Maar dat is veel moeilijker te bereiken.'
'We behandelen onze klanten als honden, en honden doen wat we willen. Maar klanten zijn vandaag de dag steeds meer katten: die doen waar ze zelf zin in hebben.'
Sting
'Sting zei ooit: "Je moet elke dag iets doen wat je eng vindt". En daar heeft hij gelijk in. Ik vind dat ik zelf elke dag op mijn tenen moet lopen om alles eruit te kunnen halen wat er inzit.'
Fellinger nam zijn gehoor mee langs een rits sites en interactieve initiatieven waarvan hij vindt dat elke marketeer daarvan moet weten. 'Let op', waarschuwde hij, 'het gaat er niet om of je het persoonlijk leuk vindt, maar je moet je consumenten in gedachten houden.' Hij gaf als voorbeeld Twitter. Een nieuw internetinitiatief waarbij men zijn/haar vrienden met kleine stukjes tekst voortdurend op de hoogte kan houden van wat men doet. 'Waarom zou je geïnteresseerd zijn in al die info?', stelde hij retorisch. 'Maar dat zouden we waarschijnlijk ook vijftien jaar geleden hebben gedacht als we zouden horen dat er in 2007 mobiele telefoons zijn waarmee we hoofdzakelijk zouden melden waar we zijn en wat we doen.'
Ten dode opgeschreven
Marketeers zijn echt ten dode opgeschreven als ze niet nieuwsgierig zijn en ook als ze het huidige medialandschap met alle grote veranderingen niet uitdagend vinden. 'Wie heimwee heeft naar hoe het vroeger was, kan maar beter een andere baan zoeken.'
Fellinger noemde als voorbeeld de opbrengsten van Google met die 'saaie tekstlinks waar toch nooit iemand op klikt': 200 miljoen in Nederland. Opbrengsten van de Ster: 190 miljoen. 'Die tekstadvertenties brengen dus al meer geld in het laadje dan de Ster.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid