Overslaan en naar de inhoud gaan

Hiep hiep hoera, de wereld vergaat!

De Volkskrant bericht vandaag over een brief van young professionals die de top van het bedrijfsleven oproepen om in dialoog en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Volkskrant bericht vandaag over een van young professionals die de top van het bedrijfsleven oproepen om in dialoog en samenwerking te strijden voor duurzaamheid. Het (burger)protest heeft vandaag de dag steeds vaker een aantrekkelijk, beschaafd en positief karakter. Zie ook het ludieke van de die lekker willen shoppen, maar dan wel met aandacht voor mens, dier en natuur.

related partner content for mobile comes here

Of de Londense movement van die in kleine stapjes de wereld beter willen maken. In schaart de entertainment industrie zich achter het milieu, en ook de van de FNV zijn hip.

De wereld verbeteren en positivisme gaan hand in hand, logisch, maar toch heeft het iets geks.

Dat hippe kennen we van de jaren zestig. Min of meer dezelfde boodschap, min of meer dezelfde stijl. Maar toen was de vórm van het protest heel duidelijk tégen de gevestigde orde. En vandaag de dag lijkt het erop dat de tegenbeweging juist heel erg mee gaat met die gevestigde orde. Het protest is nauwelijks te onderscheiden van een reguliere campagne voor nieuwe chips.

Het zal een teken van de tijd zijn. De hippies van toen zijn immers de vormgevers van de maatschappij van nu. En die nu-generatie, zo blijkt uit diverse , is meer van samenwerking dan tegenwerking. Meer van pragmatisme dan idealisme.

Anti is uit. Pro is in. En dan ook nog graag een beetje leuk.

De vraag is of al dat positivisme ergens toe leidt. Dilemma. Veranderingen, zo heb ik geleerd, beginnen met een gevoel van urgentie. Een pijnprikkel. Maar pijn wil de mens nou juist vermijden. En een beloning schijnt goed gedrag te stimuleren.

Opgegroeid als we zijn met marketing en reclame, is dat dus misschien wel de nieuwe stijl van het protest. Maar soms is het toch wel verlangen naar het onderscheidend vermogen van het tegengeluid. Dat is óók marketing.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in