Het risico van de cloud
Plots waren daar excuses van TMobile en Microsoft: "Regrettably, based on Microsoft/Danger’s latest recovery assessment of their systems, we must now inform you that personal information stored on your device - such as contacts, calendar entries, to-do lists or photos - that is no longer on your Sidekick almost certainly has been lost as a result of a server failure at Microsoft/Danger ..... We continue to advise customers to NOT reset their device by removing the battery or letting their battery drain completely, as any personal content that currently resides on your device will be lost."
Het bericht betreft een Servercrash bij Microsoft's dochter 'Danger' in de Verenigde Staten, waardoor de Amerikaanse gebruikers van de TMobile Sidekick (HipTop) organiser nooit meer bij hun niet gesynchroniseerde data van deze betaaldienst kunnen. Oef.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaTerwijl ik dit hier vanuit de Golanhoogte in Israël via mijn eigen Cloud neerpen, hebben we in Nederland te maken met een website van de DSB bank die voor de 2e keer in een week onbereikbaar is. Hier zorgt overbelasting van de website ervoor dat telebankieren even niet mogelijk is, waardoor mensen niet meer bij hun eigen geld kunnen.
Het zijn twee simpele voorbeelden die de kwetsbaarheid van de gehypte Cloud nog maar eens aantonen. Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat het concept niet werkt, maar wel dat het niet zaligmakend is. Met een paar simpele stelregels kun je prima met betaalde en onbetaalde Clouddiensten uit de voeten:
1. Lees de voorwaarden
Vaak vergeten, maar essentieel. Hoe zit het met de rechten op de foto's en contacten die je online zet? Hoe zit het met beschikbaarheid? Lees ook aanpassingen op de voorwaarden die tijdens de dienstverlening worden doorgevoerd!
2. De meerwaarde van een betaalde dienst
Veel organisaties bieden naast hun gratis product een betaalde dienst aan. Los van andere functionaliteit (bandbreedte, storage) krijg je vaak ook extra beschikbaarheid, omdat data over meerdere locaties opgeslagen wordt, etc. Dit kan zeer handig zijn.
3. Zorg voor een eigen backup
Hier kun je natuurlijk een andere clouddienst voor gebruiken, maar zorg dan wel dat je uitzoekt hoe het met de infrastructuur van die provider zit. Dit om te voorkomen dat je een backup maakt naar een andere dienstverlener die van dezelfde storage back-end gebruik maakt.
4. Beveiliging
Als gebruiker ben je aansprakelijk voor de zaken die je online zet. Zorg er dus voor dat je enig idee hebt van de manier waarop de online informatie beveiligd is, aangezien in sommige gevallen een 'lek' kan leiden tot een civiele of strafrechterlijke zaak. Snap dat gebruik van je Cloud-dienst via een onveilige WiFi of Internetcafé verbinding niet altijd even handig is.
5. Geografische hosting
Verdiep je in de consequenties van de wetgeving van de locatie waar je spullen gehost worden. Er kleven in sommige landen nogal wat nadelen aan hosting. Een foto die in Nederland onschuldig is, kan in andere landen reden zijn voor serieuze overheidsactie. Dit kan ertoe leiden dat reizen naar dat land bemoeilijkt wordt, of dat je weblog of Cloud Dienst van de één op de andere dag onbereikbaar is.
Sommige hostingdiensten bieden de mogelijkheid te kiezen waar je data opgeslagen wordt. Dat kan uitkomst bieden. Let er echter op hoe dat zit met hosting op meerdere locaties, bijvoorbeeld als je bij 2 kiest voor een betaalde dienst voor meer beschikbaarheid en in werkelijkheid blijkt dat je data op een andere cluster op dezelfde locatie wordt gehost.
6. Beëindigen dienst
Wat als je besluit gebruik van de dienst te stoppen? Kun je de data dan eenvoudig verwijderen? Hoe gegarandeerd is dat? Kun je het wellicht exporteren, zodat je het in andere tools kunt hergebruiken?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid