Overslaan en naar de inhoud gaan

Goede doelen zijn slordig met hun merkbeleid

Goede doelen halen te weinig uit hun merk en springen vaak slordig om met hun beeldmerken. Dat blijkt uit onderzoek onder hulporganisaties…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Internationale hulporganisaties halen voor hun merkbeleid in de Nederlandse markt net een zesje. Het GVR noemt dat een opvallend lage score. In de meeste gevallen is de charitatieve organisatie immers het merk zelf. Ze hebben geen duidelijk product of dienst, maar bestaan bij de gratie van hun merkreputatie.
De enige charitatieve club die het merkbeleid helemaal op orde heeft is het Nederlandse Rode Kruis. Direct daarna volgen Dorcas Hulp, Plan Nederland en Stichting Vluchteling. Hekkensluiters zijn bijvoorbeeld Memisa, NiZa en Liliane Fonds. War Child is de enige nieuwe organisatie die hoog scoort in het onderzoek.

related partner content for mobile comes here

Twaalf van de 56 onderzochte charitatieve instellingen met CBF-keurmerk rommelen met hun beeldmerken, constateert onderzoekster Cyril van Sterkenburg. Ze zijn dikwijls niet erg weloverwogen gemaakt. 'Maar mij verbaast vooral het weinig consistente merkgebruik. Beeldmerken zie je terugkomen in verschillende kleuren en vormen.'
Het grootste deel van de charitatieve organisaties heeft tegenwoordig wel iemand voor communicatie in dienst. Ze gebruiken hun merken ook vaker en consistenter, maar lijken huiverig om daar ruchtbaarheid aan te geven, bijvoorbeeld in het jaarverslag.
'Ik denk dat ze bang zijn voor donateurs die een hekel hebben aan charimarketing', zegt Van Sterkenburg tegen het FD. 'Het kan een negatief effect hebben op het geefgedrag.' Het onderzoek wijst daar echter niet op. De organisaties die professioneel communiceren over hun merk hebben de hoogste inkomsten.

De onderzoekster pleit voor meer transparantie. Goede doelen opereren in een lastige markt met groeiende concurrentie en een groeiend wantrouwen. Deze maand maakte de Donateursvereniging zich nog boos omdat ruim de helft van de goede doelen weigert om het jaarverslag rond te sturen.
Van Sterkenburg heeft dat zelf ook ondervonden. 'Het is raar, want het is één van de voorwaarden die CBF stelt. Maar sommige hulporganisaties zijn niet eens bereikbaar, laat staan dat ze jaarverslagen opsturen.' Ook de Hartstichting verloor donateurs na ophef over het salaris van de directeur. 'Dat is eigenlijk hetzelfde: een kwestie van goed uitleggen wat je doet. Veel van het bestaande wantrouwen is niet nodig.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in