Overslaan en naar de inhoud gaan

Geen stofzuiger/haarföhn combinatie

De IFA-beurs voor consumentenelektronica in Berlijn afgelopen week, gaf producenten als Philips een golf van gratis publiciteit, ook in de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat journalisten zo'n negatief volkje vormen kun je daar in elk geval moeilijk uit afleiden. Vrijwel kritiekloos vergapen ze zich aan de nieuwe technologie, daar ze veelal niet worden gehinderd door enige kennis van mensen en gebruik van technologie.

related partner content for mobile comes here

En toen gleed gisteren in m'n brievenbus met de 'leader' onder de kop 'The home of the future'.

Dit is een commentaar bij een 'special report' over de digitalisering van het amusement in huis, onder de titel 'Science fiction?'

Hierin is Economist al behoorlijk kritische over de totstandkoming van netwerken van tv's, audio-installaties en pc's in woningen.

Vooral het gebrek aan standaardisatie gaat de aanbieders opbreken. Maar bovenal overschatten de marketeers van deze bedrijven de vraag van consumenten. Die zijn niet hopeloos op zoek naar noviteiten, want ze zijn beste tevreden met wat ze nu hebben.

In het commentaar scherpt Economist dat nog wat aan: consumenten staan niet te poelen om die mooie nieuwe spullen van de Philipsen en Microsofts te kopen, want het is maar onhandig om van één apparaat voor centrale sturing afhankelijk te zijn.

Het wordt ook complex met handleidingen.

En waarom nu die gecombineerde functies. Economist grijpt terug op de geschiedenis van 'converged devices' begin vorige eeuw toen marketeers van Sears Roebuck op het idee kwamen van een stofzuiger annex haarföhn annex elektrische kachel en zelfs een food processor annex vibrator. Haalden de huiskamers nooit...

Economist ziet nu ook niets in de convergentie van elektronica, met één uitzondering: het downloaden van films, muziek etc. is wél handig.

Maar volgens mij is dat ook de centrale gedachte. Nou ja, erg leuk zo'n tegengeluid. Typisch Economist, en daarom ook m'n lijfblad. Durft dwars, nuchter te denken...

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in