
Dat blijkt uit steekproeven van Cap Gemini Ernst & Young. Dertig procent van de supermarktomzet levert geen winst. Driehonderd artikelen worden onder kostprijs verkocht. De verliezen op verkochte producten lopen op tot wel 80 procent.
Retailers zelf leveren 150 miljoen aan winst in, bezuinigen nog eens voor 140 miljoen en denken de rest weg te halen bij leveranciers. Die halen op hun beurt weer 60 miljoen terug bij toeleveranciers en bezuinigen zo'n 70 miljoen.
Vacatures
(Marketing-) en Communicatiemanager
Hanab Energy SolutionsAdviseur arbeidsmarkt RDW Toezicht en Beoordeling
RDWMarketing Manager (Maternity Cover – 6 Months)
ArtipoppeVolgens Jan-Willem Grievink van CGE&Y durven supermarkten geen gewone marge meer te vragen uit angst voor kritische berichten in de media. Hij verwacht dat 800 tot 900 winkels het loodje zullen leggen. Nederland telt ruim 5000 supermarkten.
Als mogelijke oplossingen ziet Grievink meer innovatie of de aandacht verleggen naar bijvoorbeeld voedselveiligheid. Hij pleit bovendien voor aangepaste wetgeving. In veel landen is het verboden om producten onder de kostprijs te verkopen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee