Overslaan en naar de inhoud gaan

Fabrikanten zien 60 miljoen winst verdampen

Winkeliers halen 190 miljoen euro omzet bij de fabrikanten terug. Daarvan gaat 60 miljoen rechtstreeks af van het vet op de botten van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit steekproeven van Cap Gemini Ernst & Young. Dertig procent van de supermarktomzet levert geen winst. Driehonderd artikelen worden onder kostprijs verkocht. De verliezen op verkochte producten lopen op tot wel 80 procent.

related partner content for mobile comes here

Retailers zelf leveren 150 miljoen aan winst in, bezuinigen nog eens voor 140 miljoen en denken de rest weg te halen bij leveranciers. Die halen op hun beurt weer 60 miljoen terug bij toeleveranciers en bezuinigen zo'n 70 miljoen.

Volgens Jan-Willem Grievink van CGE&Y durven supermarkten geen gewone marge meer te vragen uit angst voor kritische berichten in de media. Hij verwacht dat 800 tot 900 winkels het loodje zullen leggen. Nederland telt ruim 5000 supermarkten.

Als mogelijke oplossingen ziet Grievink meer innovatie of de aandacht verleggen naar bijvoorbeeld voedselveiligheid. Hij pleit bovendien voor aangepaste wetgeving. In veel landen is het verboden om producten onder de kostprijs te verkopen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in