‘Een nieuwsbrief is geen advertentie’


Vorige week daagde Specsavers Opticiens haar concurrent Fielmann voor de rechter van Almelo om helderheid te krijgen over de uitspraak gedaan op 8 mei 2002. Toen bepaalde de rechter dat Specsavers in geen van haar geplaatste advertenties een vergelijking mag maken met Fielmann. Onlangs heeft Specsavers in haar nieuwsbrief haar partners en relaties geïnformeerd over de prijzenslag in de optiekmarkt. Vervolgens eiste Fielmann een boete van 10.000 euro.
Gisteren heeft de rechter deze claim verworpen. De rechter oordeelt dat een nieuwsbrief geen advertentie is. Deze rechtszaak moest opheldering bieden over wat er nu precies wordt verstaan onder de term 'advertentie' en of Specsavers het recht heeft om haar partners, relaties en zelfs de media te informeren over de huidige situatie. Die opheldering is gekomen: Specsavers mag haar nieuwsbrief gebruiken als communicatiemiddel naar haar relaties toe, ook als het om de concurrentieslag gaat en hoeft dus geen boete te betalen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSReidar Bakker, woordvoerder van Specsavers Opticiens: ‘Wij zijn natuurlijk heel erg blij met deze uitspraak. Het betekent voor ons heel veel dat wij over wat ons als optiekgroep beweegt kunnen blijven communiceren, vooral naar onze relaties toe. De prijzenslag in het Noorden van het land houdt veel vakgenoten bezig, waaronder potentiële én toekomstige venture partners, en wij willen graag open en duidelijk zijn over onze beweegredenen en overwegingen in deze zaak.’
Op 24 oktober aanstaande dient het hoger beroep dat Specsavers heeft aangespannen tegen de uitspraak van de rechter van 8 mei jongstleden. Dan zal worden bepaald of Fielmann mag claimen 'altijd de goedkoopste te zijn'. Specsavers heeft er veel vertrouwen in dat ook deze uitspraak in haar voordeel zal uitvallen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid