Overslaan en naar de inhoud gaan

eBay’s problemen met innovatie

Je zou denken dat tweedehands marktplaatsen floreren in slechte tijden, maar eBay heeft het moeilijk. Volgens het online veilinghuis…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

eBay's omzet in 2008 viel tegen. De nettowinst daalde met 22 procent tot 460 miljoen dollar. En vorige maand kondigde het bedrijf aan het eerder gekochte Skype (dat wel groeide in omzet) en het social searchplatform Stumbleupon weer van hand wil doen. Hoe komt het dat eBay niet meer zo goed scoort? Misschien omdat het bedrijf te groot is geworden om snel te kunnen reageren op veranderingen. Het bedrijf telt meer dan 4000 werknemers en doet in dat opzicht niet onder voor een traditionele multinational...

related partner content for mobile comes here

Rolf Skyberg, voormalig hoofd innovatieteam bij eBay, kan erover meepraten. Hij was gedurende twee jaar “disruptive innovator”, maar van innoveren is in die periode weinig gekomen, zo vertelt hij in Tijdschrift voor Marketing. Het team kreeg te weinig vertrouwen van de directie en is inmiddels opgedoekt. Skyberg is nu platform productmanager bij eBay. Volgens Skyberg is eBay slachtoffer van zijn eigen succes... ‘Het bedrijf is te groot geworden om snel stappen te nemen.’

Het innovatieteam werd niet serieus genomen, aldus Skyberg: ‘De directeur van wie we wel het vertrouwen hadden vertrok, en we verloren al onze invloed. Daarbij focuste de nieuwe directie puur op ROI en werd er niet geïnvesteerd in zaken zonder meetbare resultaten. Lastig als je aan het innoveren bent. ROI is immers geen innovatie-metric. Maar als je iets niet ziet, zul je het niet gebruiken. Het innovatieteam was dus met name bezig met het overtuigen van het management... En het management wisselde bijna ieder half jaar.’

Skyberg: ‘Kun je iemand overtuigen met de redenatie "omdat het cool is"? Een zeer belangrijke vraag. In een bedrijf als Ebay zou dat eigenlijk gewoon moeten kunnen, omdat innoveren onderdeel moet zijn van "wat we zijn". Duurzame innovatie moet in de cultuur zitten en ondersteund en uitgedragen door het management.’

Skyberg heeft een paar tips voor innovatieteams in een vergelijkbare situatie: ‘Het gaat om mensen, tijd, permissie en vertrouwen. Verzamel mensen met ideeën, talent en ervaring om je heen. Laat jezelf niet wegsturen met de opdracht "ga innoveren". Stel ook de vraag "hoe ga je me helpen"? En: "Noodzaak is de moeder van alle innovaties" en bepaalt jouw invloed op anderen. Zorg dat je je functie kunt uitleggen en -ook belangrijk- stel jezelf een duidelijk doel.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in