Overslaan en naar de inhoud gaan

E-commerce hapert

De voorspelde toename in aankopen via internet is niet waargemaakt, blijkt uit het derde ‘E-Commerce Nederland’- onderzoek van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

E-commercebedrijven kunnen vaak niet aan de verwachtingen van internetgebruikers voldoen. Ook de internetcrash en de teruglopende economie laten hun sporen na op de Nederlandse e-commerce. Groei zit er niet meer in. In 2000 zijn er wel nieuwe kopers bij gekomen, maar er zijn er evenveel afgehaakt. Voornaamste reden daarbij is gebrek aan vertrouwen in internet. Nieuwkomers in 2000 blijken zeer voorzichtig te zijn met aankopen op internet.

related partner content for mobile comes here

Veel internetshops blijken nog grote problemen te hebben met klantgerichtheid. Bij negatieve ervaringen noemen kopers het vaakst ‘het product is nooit geleverd’(34 procent). Gevolgd door ‘te lange levertijd (28 procent), en ‘incorrecte afboeking’(20 procent).

Twee productgroepen lijken de dans te ontspringen. De marktgrootte van reizen en vakanties is binnen een jaar met bijna 90 procent gestegen (de gevolgen van de gebeurtenissen in Amerika zijn in deze cijfers niet verwerkt) en kleding stijgt enorm in populariteit.

De grootste klap is gevallen in de hard- en softwarebranche. Deze productgroepen daalden respectievelijk met 19 en 29 procent.Voor het komende jaar zijn de vooruitzichten beter. Het aantal online kopers zal eind 2001 gestegen zijn tot 3,2 miljoen en zij zullen 1,5 miljoen meer besteden dan in 2000. Positief is ook dat 55 procent van de online kopers herhalingsaankopen doet. Klantentrouw opbouwen kan dus wel degelijk.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in