E-commerce hapert


E-commercebedrijven kunnen vaak niet aan de verwachtingen van internetgebruikers voldoen. Ook de internetcrash en de teruglopende economie laten hun sporen na op de Nederlandse e-commerce. Groei zit er niet meer in. In 2000 zijn er wel nieuwe kopers bij gekomen, maar er zijn er evenveel afgehaakt. Voornaamste reden daarbij is gebrek aan vertrouwen in internet. Nieuwkomers in 2000 blijken zeer voorzichtig te zijn met aankopen op internet.
Veel internetshops blijken nog grote problemen te hebben met klantgerichtheid. Bij negatieve ervaringen noemen kopers het vaakst ‘het product is nooit geleverd’(34 procent). Gevolgd door ‘te lange levertijd (28 procent), en ‘incorrecte afboeking’(20 procent).
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSTwee productgroepen lijken de dans te ontspringen. De marktgrootte van reizen en vakanties is binnen een jaar met bijna 90 procent gestegen (de gevolgen van de gebeurtenissen in Amerika zijn in deze cijfers niet verwerkt) en kleding stijgt enorm in populariteit.
De grootste klap is gevallen in de hard- en softwarebranche. Deze productgroepen daalden respectievelijk met 19 en 29 procent.Voor het komende jaar zijn de vooruitzichten beter. Het aantal online kopers zal eind 2001 gestegen zijn tot 3,2 miljoen en zij zullen 1,5 miljoen meer besteden dan in 2000. Positief is ook dat 55 procent van de online kopers herhalingsaankopen doet. Klantentrouw opbouwen kan dus wel degelijk.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid