Overslaan en naar de inhoud gaan

Den Haag verwelkomt expats met kaartje

In Den Haag wonen ruim 30.000 expats (incl. partners en kinderen) die werkzaam zijn voor grote internationale organisaties zoals Shell, het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In Den Haag wonen ruim 30.000 expats (incl. partners en kinderen) die werkzaam zijn voor grote internationale organisaties zoals Shell, het European Patent Office en het Internationaal Strafhof. 80% van de expats is niet gelukkig in Den Haag. Slechte service in winkels en onbegrip bij overheidsinstanties behoren tot de voornaamste redenen. Afgelopen week werd in Hotel Des Indes een nieuw initiatief gepresenteerd door Daesch Creative Concepts: .

related partner content for mobile comes here

Hoewel een loyaltykaart niets nieuws onder de zon is, spreekt de zuiverheid van dit specifieke concept me erg aan.

Strak afgebakend en bereikbaar
De doelgroep van deze kaart is een klap helder: Haagse expats plus aanhang. Dit soort strak afgebakende doelgroepen kom je niet zo vaak tegen. Bij de meeste concepten die ik gedurende een week voorbij zie komen, vraag ik me vaak af welke doelgroep hiervoor is geformuleerd en hoe die bereikt gaat worden. Met name dat laatste criterium wordt in menig business plan nog wel eens onderschat.

De kaart is ontwikkeld door . Een organisatie met een rijk verleden als organisator van internationale events in Den Haag. Via dit netwerk zijn ze in staat om de expats via hun werkgevers te bereiken en in een vroeg stadium in contact te brengen met het programma.

Betrouwbare tussenpersoon
De kaart werkt als intermediair tussen (Haagse) bedrijven en serviceverleners en de expats. Deze tussenfunctie zien we steeds belangrijker worden in onze huidige informatiemaatschappij. Doordat gebrek aan informatie geen rol meer speelt, wordt duiding van de informatie steeds belangrijker. Een infomediair als the Haguest Card leidt de buitenlandse werknemers naar expatvriendelijke verhuisbedrijven, banken, winkels, internetproviders, restaurants, etc.

Voorwaarden
Voorwaarde voor de zakelijke deelnemers is dan ook dat zij de expat in het Engels mondeling en/of schriftelijk van informatie kunnen voorzien. Hiermee wordt voor de expat al een belangrijke drempel weggenomen. Daarnaast dient er ook nog extra service of korting geboden.

Bijzondere selectiecommissie
Een speciale commissie beoordeelt of bedrijven worden toegelaten tot de selectie die rechtstreeks toegang krijgt tot deze groep Hagenaars. Als je naar de samenstelling van dit comité kijkt, zie je dat 3 van de 5 leden echtgenotes van vooraanstaande expats zijn. Echte ervaringsdeskundige dus. De twee heren in het gezelschap, te weten de algemeen directeur van de KvK Haaglanden en de general manager van Shell HQ in Den Haag, zijn ook geen onbekenden als het gaat om de problematiek van de expat. Daarmee is deze commissie een sterke onderbouwing van de betrouwbaarheid van the Haguest Card als tussenpersoon.

Korting?
Op vertoon van de kaart krijgt de expat ook korting of extra service. Het is nog maar de vraag of de expat op korting zit te wachten. De doelgroep is immers zeer kapitaalkrachtig en laadt zich niet zo sterk leiden door prijs. Service, gemak en kwaliteit zullen belangrijker zijn voor het succes van de kaart.

Citymarketing
De ondersteunt het initiatief. 'Expats die de stad weer verlaten, moeten als ambassadeurs fungeren' aldus wethouder die binnen de gemeenteraad het onderwerp onder zijn hoede heeft. Gezien het recente verlies van het North Sea Jazz Festival zal Den Haag sowieso meer moeite moet doen om internationaal meer zichtbaar te zijn. Expats enthousiasmeren voor de stad lijkt mij daarbij een geschikte methode.

Ervaringen verzamelen
De kaart dient haar belofte aan expats waar te maken. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt voornamelijk bij de deelnemende organisaties. Voortdurend monitoren en alert reageren op klachten (en deze ook verzamelen!) is dus van groot belang om het voortbestaan te garanderen. Ik weet niet precies of de plannen er zijn, maar via de bijbehorende site kun je snel en eenvoudig een database met ervaringen opbouwen .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in