Overslaan en naar de inhoud gaan

'Communicatie supermarkten over mvo matig'

De publieke verslaglegging over verantwoord ondernemen van de supermarktketens in Nederland is matig, blijkt uit onderzoek van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

analyseerde de publicaties op websites van supermarktketens naar aanleiding van de aangenomen motie ‘Eerlijke Supermarkten’ van de ChristenUnie. Deze motie is erop gericht om alle huismerk producten in 2015 ‘duurzaam’ te maken.

related partner content for mobile comes here

Albert Heijn, op de voet gevolgd door C1000, heeft de meeste ‘best practices’ concreet beschreven. Aldi, Nettorama en Sanders publiceren weinig tot niets over hun beleid en prestaties voor verantwoord ondernemen.

Hoewel alle supermarkten zijn aangesloten bij het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel () en dus al verschillende duurzaamheidsconvenanten hebben ondertekend, zijn de bedrijven over het algemeen nog weinig transparant en concreet op hun websites. 'Zelfs de koplopers Albert Heijn en C1000 scoren nog maar een kwart van de punten', zegt communicatiemanager Imke van Schaaijk. 'Het is duidelijk dat duurzaamheid bij de supermarktformules op de agenda staat, maar weinig supermarkten publiceren naast het verhaal ook de concrete doelstellingen en cijfers.'

Ook wat betreft de verslaglegging over milieugerelateerde zaken, zoals het assortiment biologisch, geeft de sector weinig houvast. Van Schaaijk: 'Elke supermarktketen houdt de verkoopcijfers van het biologisch assortiment netjes voor zichzelf bij. Maar om de prestaties tussen bedrijven te kunnen vergelijken zou die informatie ook online beschikbaar moeten zijn. Alleen Albert Heijn en Deen Supermarkten geven hier een indicatie over.'

De meeste supermarkten noemen online wel verschillende maatregelen om hun CO2-uitstoot te beperken, zoals het afdekken van koel- en vriesinstallaties en het gebruik van zuinige verlichting. Maar waar die inspanningen toe leiden, is volgens het onderzoeksbureau meestal niet na te gaan.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in