'Communicatie supermarkten over mvo matig'


Rank a Brandanalyseerde de publicaties op websites van supermarktketens naar aanleiding van de aangenomen motie ‘Eerlijke Supermarkten’ van de ChristenUnie. Deze motie is erop gericht om alle huismerk producten in 2015 ‘duurzaam’ te maken.
Albert Heijn, op de voet gevolgd door C1000, heeft de meeste ‘best practices’ concreet beschreven. Aldi, Nettorama en Sanders publiceren weinig tot niets over hun beleid en prestaties voor verantwoord ondernemen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHoewel alle supermarkten zijn aangesloten bij het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) en dus al verschillende duurzaamheidsconvenanten hebben ondertekend, zijn de bedrijven over het algemeen nog weinig transparant en concreet op hun websites. 'Zelfs de koplopers Albert Heijn en C1000 scoren nog maar een kwart van de punten', zegt communicatiemanager Imke van Schaaijk. 'Het is duidelijk dat duurzaamheid bij de supermarktformules op de agenda staat, maar weinig supermarkten publiceren naast het verhaal ook de concrete doelstellingen en cijfers.'
Ook wat betreft de verslaglegging over milieugerelateerde zaken, zoals het assortiment biologisch, geeft de sector weinig houvast. Van Schaaijk: 'Elke supermarktketen houdt de verkoopcijfers van het biologisch assortiment netjes voor zichzelf bij. Maar om de prestaties tussen bedrijven te kunnen vergelijken zou die informatie ook online beschikbaar moeten zijn. Alleen Albert Heijn en Deen Supermarkten geven hier een indicatie over.'
De meeste supermarkten noemen online wel verschillende maatregelen om hun CO2-uitstoot te beperken, zoals het afdekken van koel- en vriesinstallaties en het gebruik van zuinige verlichting. Maar waar die inspanningen toe leiden, is volgens het onderzoeksbureau meestal niet na te gaan.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid