De Marketing Top10 van 2010
Marketingadviesbureau ICSB mailde me de Marketing Top10 van 2010. Een lijst met de meest opmerkelijke marketing-initiatieven van het jaar, volgens ICSB. Dit jaar op nummer 1: Lady Gaga.
De lijst ziet er als volgt uit:
Vacatures
Allround Marketeer
CovetrusCampagneleider fondsenwerving
Natuur & MilieuSenior communicatieadviseur Milieu & Veiligheid
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu
1 Lady Gaga
Het merk Lady Gaga wint dit jaar. Hier staan de fans centraal, net als de focus op nieuwe technologieën. En het product klopt helemaal. Om het met haar eigen woorden te zeggen:’Now that you have everybody watching, you’d better be fucking great!”
2 3D: van TV tot Billboard
Bioscopen floreren dankzij de nieuwe 3D-films, en fabrikanten vallen over elkaar heen met nieuwe, en nog grotere 3D-televisies.
Wonder Bra had echter de primeur met de allereerste 3D-billboard. En dan niet als plat technologie-trucje, maar als degelijke merkcommunicatie.
3 DeHelp
Voor marketeers een case die het bestuderen meer dan waard is, met vele verborgen lessen. Youp deed het eerder, dat is bekend. Dat populaire tweets makkelijk de weg naar massamedia vinden, is iets van 2010 en verder. Toch krijgt zo’n social media initiatief vleugels wanneer het ‘bekend van TV’ wordt. Oude marketingregels gelden dus ook hier nog. Maar met een aantal nieuwe tintjes: een authentieke aanleiding aan de basis, zelf beleefd, geloofwaardig en herkenbaar. Passend ook bij de (merk)persoonlijkheid. Daarnaast een crosschannelplatform van twitter tot TV tot “de Help”, als eindpunt van de kruistocht, alvorens de fakkel door te geven aan de politici.
4 Bavaria
Bavaria won afgelopen november de Nima Award 2010. De bierfabrikant werd door de vakjury èn het publiek gekozen tot het beste marketingbedrijf van 2010…. dat is natuurlijk niet alleen vanwege de jurkjes, aldus ICSB.
5 Kinect
Kinect speelt het traditionele “rode” marketingstrategiespel en bestormt de “blauwe oceaan” van WII. De zorgeloze “blauwe” periode is voorbij, het concurrentiegevecht kan beginnen, aldus ICSB.
6 Appie
2010 was het jaar van de apps, met de Appie van Albert Heijn als –voorlopig- nationaal marketingboegbeeld.
7 Flipboard
Apple noemt de social-media applicatie Flipboard de “iPad app van het jaar”. Voor marketeers neemt in ieder geval het belang toe om apps (mede) te ontwikkelen of te zorgen dat content via apps ontsloten kan worden. De toepassingen vervullen immers in toenemende mate een portalfunctie en publiek dat niet via deze ‘entree’ naar het merk wordt geleid, kan wel eens volledig gemist worden.
8 Landal Greenparks
Landal GreenParks mag zich in 2010 het meest klantvriendelijke bedrijf van Nederland noemen, Landal is vijfvoudig winnaar van de Thuiswinkel Awards en won ook de Search Engine Marketing De Speld prijs in 2010.
9 CapitalGuards
Vermogensbeheer anno nu. De voormalige oprichters van SNS Fundcoach richtten in 2010 dit nieuwe vermogensinitiatief op. Voor mensen die eigenlijk helemaal geen behoefte hebben aan beleggen (en alle aandacht die dat vraagt), maar juist wel aan een gestage vermogensgroei. Met volle focus op een snel uitdijend friends & family karakter.
10 Groupon
Groupon is het snelst groeiende internetbedrijf ter wereld, waarbij een klant zelf het volume regelt om de hele partij te verkopen. Een nieuwe, social variant op groepskorting
Google bood vorige maand $ 6 miljard op Groupon,die vervolgens weigerde…
Reacties:
Om te kunnen reageren, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.
Ja, ik wil lid wordenLog InOm een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid