Bied óók aanvullende diensten


Oftewel, veel kleine en middelgrote fabrikanten zijn nog steeds veel te productgericht bezig. Ze zouden zich meer als probleemoplosser moeten positioneren, aldus de Duitse wetenschappers Gunter Lay en Robert Schneider.
Natuurlijk doet iedereen formeel aan aftersales services maar als je naar de cijfers kijkt, levert dat in het Duitse mkb bitter weinig op. Uit een recent onderzoek blijkt dat 90% van de mkb’ers nog geen tien procent van de omzet genereert middels met aan hun producten verwante diensten. De gemiddelde omzetbijdrage bedraagt een schamele 6%. Gevraagd naar hun strategische focus, blijkt dat de fabrikanten goede, uitgekristalliseerde plannen en doelen hebben op gebied van productinnovatie, prijsbeleid of kwaliteit. Slechts 2% meldt een daadwerkelijke servicestrategie op papier te hebben gezet.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDan rijst de vraag, is het soms niet aantrekkelijk die diensten te leveren? Dat hangt af van de productcomplexiteit, en de mate van relevantie van het product voor het productieproces van de klant. Maar al met al overheerst toch het beeld dat klanten vandaag de dag echt voor totaaloplossingen gaan, en hun inkoopproces willen richten op zo min mogelijk loketten.
De mkb-fabrikanten moeten analyseren of de aanvullende diensten tot hun kernactiviteiten kunnen gaan behoren. Alleen die aanvullende diensten die weinig te maken hebben met de eigen kerncompetentie, kunnen beter aan derden worden overgelaten. De rest moet waar mogelijk worden geïntegreerd in c.q. gekoppeld aan het eigen productaanbod. Bestaande klanten blij, en de omzet kan flink oplopen, met relatief weinig extra moeite.
<#FONT SIZE=1>Bron: harvard business manager, februari 2001<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid