Overslaan en naar de inhoud gaan

Belevenismerken in opkomst

ANWB, Albert Heijn, Postbank en Vroom & Dreesman behoren tot de merken met de grootste groeipotentie. Ideële organisaties zoals Wereld…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Betrouwbare merken die als een huis staan, zijn Douwe Egberts, Lego, Coca-Cola en Pickwick. Dat blijkt uit het merkenonderzoek BrandAsset Valuator, uitgevoerd door Young & Rubicam-dochter CONSULT Brand Strategy.

related partner content for mobile comes here

Het onderzoek meet wereldwijd de merkbeleving onder consumenten. In Nederland worden elke drie jaar 1033 merken aan een kritische consumententest onderworpen.

Een belangrijke verschuiving vindt CONSULT-directeur Charles Hollenkamp de opkomst van belevenismerken. Interne merkwaarden zoals vertrouwen en sympathie hebben de voorkeur boven externe waarden zoals aanzien, toonaangevendheid en arrogantie. Statusgevoelige merkcategorieën zoals horloges, zonnebrillen en parfums verdwijnen naar de achtergrond. Retailers daarentegen spinnen garen bij deze tendens. Het goede gevoel bij een merk wordt in de winkel vertaald naar ‘ouderwetse gezelligheid’, service en vermaak. Successen zijn V&D’s La Place, Ikea, Gall & Gall en Hema.

Verder noemt Hollenkamp Albert Heijn als goed voorbeeld dat zowel op differentiatie als waardering hoog scoort. ‘Je moet in hun geval een allemansvriend zijn en toch een smoel hebben. Dat lukt je door constant te vernieuwen.’ Het automerk Citroën heeft de differentiatie en relevantie juist een beetje uit het oog verloren. ‘De consument vraagt zich af wat nog het voordeel is van Citroën. Misschien moet het merk zelfonderzoek doen naar de oorsprong: eigenzinnig design en dito techniek.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in