Belevenismerken in opkomst


Betrouwbare merken die als een huis staan, zijn Douwe Egberts, Lego, Coca-Cola en Pickwick. Dat blijkt uit het merkenonderzoek BrandAsset Valuator, uitgevoerd door Young & Rubicam-dochter CONSULT Brand Strategy.
Het onderzoek meet wereldwijd de merkbeleving onder consumenten. In Nederland worden elke drie jaar 1033 merken aan een kritische consumententest onderworpen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSEen belangrijke verschuiving vindt CONSULT-directeur Charles Hollenkamp de opkomst van belevenismerken. Interne merkwaarden zoals vertrouwen en sympathie hebben de voorkeur boven externe waarden zoals aanzien, toonaangevendheid en arrogantie. Statusgevoelige merkcategorieën zoals horloges, zonnebrillen en parfums verdwijnen naar de achtergrond. Retailers daarentegen spinnen garen bij deze tendens. Het goede gevoel bij een merk wordt in de winkel vertaald naar ‘ouderwetse gezelligheid’, service en vermaak. Successen zijn V&D’s La Place, Ikea, Gall & Gall en Hema.
Verder noemt Hollenkamp Albert Heijn als goed voorbeeld dat zowel op differentiatie als waardering hoog scoort. ‘Je moet in hun geval een allemansvriend zijn en toch een smoel hebben. Dat lukt je door constant te vernieuwen.’ Het automerk Citroën heeft de differentiatie en relevantie juist een beetje uit het oog verloren. ‘De consument vraagt zich af wat nog het voordeel is van Citroën. Misschien moet het merk zelfonderzoek doen naar de oorsprong: eigenzinnig design en dito techniek.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid