AH en Superunie winnen marktaandeel met prijzenoorlog


Zo meldde het vakblad Distrifood zaterdag. 26, 8 procent betekent 0,1 procentpunt meer dan het jaar ervoor.
De cijfers komen van het marktonderzoeksbureau ACNielsen en werden onlangs gepresenteerd door Ahold-dochter Schuitema op een analistenbijeenkomst.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe grootste winnaar was Superunie. Dit collectieve inkoopverbond, bestaande uit veelal regionaal opererende supermarktbedrijven, zag zijn marktaandeel toenemen van 25,9 tot 26,7 procent. Deze stijging is onder meer te danken aan de snelle groei van Jumbo. C1000, eigendom van Schuitema, boekte een terreinwinst van 0,2 procent tot 15,8 procent.
De grootste verliezers waren Aldi en de Laurus-ketens Edah en Konmar. Aldi's marktaandeel zakte voor het eerst in jaren, van 7,3 naar 7,2 procent. Onlangs werd al bekend dat de klantengroei van de Duitse prijsvechter in Nederland is gestagneerd. Edah ging 0,3 procent terug naar 5,2 procent. Konmar daalde van 4,1 naar 2,4 procent, maar dat is vooral een gevolg van de ombouw van de Konmarwinkels naar Edah- en Super de Boer-formules. Super de Boer steeg mede daardoor naar een marktaandeel van 8,9 procent tegen 8,7 procent in 2003.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid