Overslaan en naar de inhoud gaan

Winststijging en omzetdaling PCM

PCM Uitgevers heeft over het eerste halfjaar bijna drie keer zoveel winst gemaakt als in dezelfde periode vorig jaar. De omzet daalde.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De nettowinst bedroeg 11,4 miljoen euro, tegenover 4,2 miljoen in de eerste zes maanden van 2001. De omzet daalde met 4,7 procent naar 356,3 miljoen euro. De omzetdaling is te wijten aan de slechte advertentiemarkt. De advertentievolume daalde met 32,1 miljoen euro. De nettowinst voor afschrijving van goodwill en uitgaverechten kwam uit op 22,6 miljoen euro, 43,9 procent hoger dan in het eerste halfjaar vorig jaar. Vorig jaar is de uitgever een reorganisatie begonnen waardoor het mogelijk was kosten te besparen. Ook het stoppen van niet renderende internetactiviteiten droeg bij aan een positiever resultaat. In de eerste zes maanden van dit jaar daalde het aantal arbeidsplaatsen van 3930 vorig jaar naar 3688. De vooruitzichten in vooral de dagbladsector blijven slecht. De dalende advertentieomzet drukte de omzet. In de sector merken en diensten werd 15 procent minder advertenties geplaatst, de personeelsadvertenties liepen met 18 procent terug. Dit verlies werd voor een klein gedeelte gecompenseerd door een fractioneel hogere oplageomzet bij dagbladen en een omzetgroei bij algemene en educatieve boeken. De resultaten van deze laatste groep, twee andere kernactiviteiten van PCM, ontwikkelen zich volgens plan. PCM Uitgevers verwacht dat het bedrijfsresultaat voor afschrijving van goodwill en uitgaverechten over geheel 2002 uitkomt onder het niveau van vorig jaar. Deze bedroeg toen 56,7 miljoen euro (ANP).

related partner content for mobile comes here
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in