Overslaan en naar de inhoud gaan

Weg met die marketing-P’s

Gooi maar weg, die klassieke marketingmiddelen. Het gaat vanaf nu om SIVA: Solutions, Information, Value en Access.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In de traditionele marketingbenadering kijkt een organisatie naar haar klanten, haar wensen en behoeften. Vervolgens probeert ze, met hulp van de magische p’s, iets te bieden om aan die wensen en behoeften tegemoet te komen.

related partner content for mobile comes here

Maar die aanpak werkt vandaag de dag steeds minder. Want ondanks alle goede bedoelingen, de praktijk ziet er anders uit: bedrijven zijn nog steeds aanbodgedreven, en proberen koste wat kost hun vinding door de distributiekanalen te pompen, op weg naar een tevreden klant.

De meeste marketingconcepten en -technieken focussen nog steeds veel te sterk op acquisitie van nieuwe klanten. Dat is veel duurder dan het benutten van bestaande relaties, en dat weten we, maar het gebeurt toch. De kortetermijnblik regeert, waardoor de nadruk veel te eenzijdig op directe winst komt te liggen. De snelle prijspromoties zijn niet voor niets zo populair.

Chekitan Dev en Don E. Schultz opteren voor een totaal nieuwe aanpak: SIVA. Een acroniem dat staat voor Solutions, Information, Value en Access. Marketeers van nu moeten oplossingen ontwikkelen in plaats van producten en diensten; ze moeten hierover informatie aanbieden, in plaats van standaard reclame en promotie; ze moeten waarde creëren, in plaats van alleen maar te focussen op een concurrerende prijs; en ze moeten toegang bieden tot hun oplossingen, ten allen tijde, via ieder kanaal. Dit alles betekent een radicaal andere omgang met klanten en prospects. Probeer ’t, aldus het duo, en u zult zien dat het werkt.

Bron: Marketing Management

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in