Genoeg voor iedereen


Xs4all gaat bellen over internet aanbieden, een concurrent van het vaste bellen dat moeder KPN aanbiedt. Dit past bij één van de merkwaardigste marketingverhoudingen in Nederland, te weten die tussen KPN en Xs4all. Xs4all was één van de eerste aanbieders van internettoegang in Nederland in 1993, maar nestelde zich niet enkel als commerciële partij in de markt maar ook als een pleitbezorger van een aantal maatschappelijke waarden.
Toen KPN in 1998 zeer verrassend Xs4all kocht, bedongen de oprichters onder aanvoering van Felipe Rordriquez een zelfstandigheid voor Xs4all. Die is tot op de dag van vandaag gehandhaafd, dat wil zeggen in elk geval voor die maatschappelijke waarden.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSCommercieel zijn de touwtjes echter strak aangehaald. Net als de andere internetbedrijven van KPN valt Xs4all onder de nieuwe club KPN Internet. Echter, waar de zusters Planet en Het Net in Amersfoort bijvoorbeeld de hele KPN-identiteit overnamen, inclusief briefpapier en e-mail adressen, bleef Xs4all zelfstandig.
Maar hoe zelfstandig eigenlijk? In de opening van de papieren uitgave van Computable van vrijdag, over de aanstaande introductie van internetbellen door Xs4all, treedt die merkwaardige verhouding weer naar voren. KPN kondigde al eerder bellen via internet aan, en uiteraard gaan de KPN-internetaanbieders dat ook aanbieden.
Toch schrijft Computable dat technisch directeur Simon Hania verwacht dat KPN-bestuursvoorzitter Ad Scheepbouwer 'weinig bezwaar' kan hebben tegen het aanbieden van bellen via ADSL en het opzeggen van het vaste KPN-abonnement dat daarvan het gevolg is.
Het blad suggereert een commercieel spanningsveld dat er al lang niet meer is. KPN bepaalt namelijk wanneer en hoe Xs4all mag beginnen met aanbod van bellen via internet. Xs4all is meest hoogstaande merk dat KPN in huis heeft voor technisch geavanceerde diensten. Dus mag, maar ook moet Xs4all voorop lopen.
En de naam 'Xs4all' impliceert dan wel dat heel Nederland de doelgroep is maar in de praktijk bereikt Xs4al juist die groep voorlopers die interessant is voor KPN om de wateren van de markt te testen voor nieuwe diensten. En dus gaat heus heel Nederland niet in één keer het vaste abonnement opzeggen om darmee de melkkoe van KPN naar de eeuwige jachtvelden te helpen
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid