Overslaan en naar de inhoud gaan

Minder dagbladen en meer tijdschriften

Uitgeversclub NUV meldt verheugd stijgende oplages. Geheel tegen het doemdenken van de nieuwlichterij groeien de wekelijkse en maandelijkse…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Uitgeversclub NUV stijgende oplages. Geheel tegen het doemdenken van de nieuwlichterij groeien de wekelijkse en maandelijkse bergen verwerkt en bedrukt hout de kiosken en brievenbussen.

related partner content for mobile comes here

Daarentegen moeten dagbladen het bezuren dat de nieuwsdistributie meer en meer het terrein is van televisie en internet, zo blijkt uit een gelijktijdig verspreid

Bij de tijdschriften is er ruimte in de markt, getuige de opmars van nieuwe vrouwenmerken als Esta (oplage 67.000), Pulse (62.000) en Shop (50.000). In wat voor tijd we leven zegt ook de titel van de grootste groeier in het vrouwenbladensegment: Happinez, waarvan de betaalde oplage vrijwel verdubbelde tot 60.000. Bij nieuwe mannentitels is Quest (116.000) een winnaar maar leiden Best Life (21.000), Maxim (20.000) en Rits (11.000) een bestaan in de marge.

Mannen houden het vooral bij de vertrouwde merken en met het bikinisezoen in opmars vooral bij de borstenbladen om alvast voor te proeven zoals Passie (+15,6 procent) en Playboy (+4,1 procent).

Maar in totaal deden de mannenbladen het uitstekend met bijna 40 procent stijging ten opzichte van het eerste kwartaal van tot ruim 550.000 exemplaren. De stijging bij de vrouwenbladen bleef daarbij achter met 4 procent, maar kwam wel op een respectabel totaal van 3,2 miljoen exemplaren.

Bij de opiniemakers floreert nuchter rechts: Elsevier zag de oplage met 5,6 procent stijgen, tot 138.000, en de abonnementen daarin met bijna 7 procent, tot 138.000

Dabladenmalheur

De dagbladen kunnen de gang omlaag niet stuiten. De oplage in totaal daalde voor het eerst onder de 4 miljoen exemplaren in het eerste kwartaal: In vergelijking met het eerste kwartaal van 2004 is de oplage gedaald met 3,3 procent, tot ruim 3,9 miljoen exemplaren per dag.

Dit blijkt uit de nieuwste (pdf). Bij de landelijke dagbladen valt de daling met 2,3 procent nog mee, maar de regionale titels hebben het met een teruggang van 4,1 procent zwaar te verduren.

Enige hoop: de oplage van het weekendabonnement nam met zo'n 80 procent of 16.000 exemplaren per week toe, tot bijna 35.500. Ook de beide zondagsbladen, De Telegraaf op zondag en De Twentsche Courant Tubantia op zondag, blijken het goed te doen. Met een lichte oplagestijging van 4 procent zijn het blijvertjes.

En er zijn lichtpuntjes met de in omvang zwakke titels als Trouw (2,3 procent) en Het Parool (+ 1,8 procent)die stegen terwijl het Algemeen Dagblad het bloeden wist te stelpen. Opmerkelijk daarentegen is de daling bij De Telegraaf, met ruim 3 procent tot 710.000. De Volkskrant doet daar met bijna 3 procent daling nauwelijks voor onder.

Gemeten naar advertentiecombinaties was het vooral regionaal kommer en kwel, bij Haarlems & Leidsch Dagblad Kombinatie het meest met ruim 8 procent terugloop in bereik en bij Wegener Dagbladen Utrecht/Zuid-Holland met bijna 8 procent. En daar moet de fusie met het AD dan een eind aan maken. De noodzaak is wel duidelijk, maar of de oplossing ook werkt?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in