Minder dagbladen en meer tijdschriften
Uitgeversclub NUV meldt verheugd stijgende oplages. Geheel tegen het doemdenken van de nieuwlichterij groeien de wekelijkse en maandelijkse bergen verwerkt en bedrukt hout de kiosken en brievenbussen.
Daarentegen moeten dagbladen het bezuren dat de nieuwsdistributie meer en meer het terrein is van televisie en internet, zo blijkt uit een gelijktijdig verspreid bericht van het Cebuco
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaBij de tijdschriften is er ruimte in de markt, getuige de opmars van nieuwe vrouwenmerken als Esta (oplage 67.000), Pulse (62.000) en Shop (50.000). In wat voor tijd we leven zegt ook de titel van de grootste groeier in het vrouwenbladensegment: Happinez, waarvan de betaalde oplage vrijwel verdubbelde tot 60.000. Bij nieuwe mannentitels is Quest (116.000) een winnaar maar leiden Best Life (21.000), Maxim (20.000) en Rits (11.000) een bestaan in de marge.
Mannen houden het vooral bij de vertrouwde merken en met het bikinisezoen in opmars vooral bij de borstenbladen om alvast voor te proeven zoals Passie (+15,6 procent) en Playboy (+4,1 procent).
Maar in totaal deden de mannenbladen het uitstekend met bijna 40 procent stijging ten opzichte van het eerste kwartaal van tot ruim 550.000 exemplaren. De stijging bij de vrouwenbladen bleef daarbij achter met 4 procent, maar kwam wel op een respectabel totaal van 3,2 miljoen exemplaren.
Bij de opiniemakers floreert nuchter rechts: Elsevier zag de oplage met 5,6 procent stijgen, tot 138.000, en de abonnementen daarin met bijna 7 procent, tot 138.000
Dabladenmalheur
De dagbladen kunnen de gang omlaag niet stuiten. De oplage in totaal daalde voor het eerst onder de 4 miljoen exemplaren in het eerste kwartaal: In vergelijking met het eerste kwartaal van 2004 is de oplage gedaald met 3,3 procent, tot ruim 3,9 miljoen exemplaren per dag.
Dit blijkt uit de nieuwste kwartaalcijfers van het Cebuco (pdf). Bij de landelijke dagbladen valt de daling met 2,3 procent nog mee, maar de regionale titels hebben het met een teruggang van 4,1 procent zwaar te verduren.
Enige hoop: de oplage van het weekendabonnement nam met zo'n 80 procent of 16.000 exemplaren per week toe, tot bijna 35.500. Ook de beide zondagsbladen, De Telegraaf op zondag en De Twentsche Courant Tubantia op zondag, blijken het goed te doen. Met een lichte oplagestijging van 4 procent zijn het blijvertjes.
En er zijn lichtpuntjes met de in omvang zwakke titels als Trouw (2,3 procent) en Het Parool (+ 1,8 procent)die stegen terwijl het Algemeen Dagblad het bloeden wist te stelpen. Opmerkelijk daarentegen is de daling bij De Telegraaf, met ruim 3 procent tot 710.000. De Volkskrant doet daar met bijna 3 procent daling nauwelijks voor onder.
Gemeten naar advertentiecombinaties was het vooral regionaal kommer en kwel, bij Haarlems & Leidsch Dagblad Kombinatie het meest met ruim 8 procent terugloop in bereik en bij Wegener Dagbladen Utrecht/Zuid-Holland met bijna 8 procent. En daar moet de fusie met het AD dan een eind aan maken. De noodzaak is wel duidelijk, maar of de oplossing ook werkt?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid