Overslaan en naar de inhoud gaan

'Van relevante reclame is nooit teveel'

Het valt soms niet mee om marketeer te zijn. Terwijl de economie blijft kwakkelen, de budgetten niet of nauwelijks stijgen, het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Maar hoe zit het eigenlijk met de reclamebureaus? Gaan zij onder dezelfde problemen gebukt? Of hebben zij de oplossingen waar de marketeer om verlegen zit?

related partner content for mobile comes here

In het oktobernummer van het Tijdschrift voor Marketing, dat deze week verschijnt, geven een aantal leidende vertegenwoordigers van reclamebureaus hun visie op de malaise.

Een van de belangrijkste oorzaken van de crisis in marketingland is volgens ADCN-voorzitter en creative director van HorvathSchenk, Martijn Horvath, het feit dat adverteerders de consument weinig tot niets nieuws te vertellen hebben. ‘Neem bijvoorbeeld ABN Amro, die op tv trots melden dat ze je een financieel overzicht sturen voor de belastingaangifte. Een verplicht nummer dat tot service wordt verheven! Aan zulke nietszeggende reclame ergeren consumenten zich.’

Menig marketeer zou er verstandig aan doen even pas op de plaats maken, vindt Horvath: ‘Ga eens bij jezelf te rade. Wat is nu eigenlijk het bestaansrecht van jouw merk of bedrijf? Waar sta je voor? Wat drijft je? En dan bedoel ik niet blabla-verhalen over kernwaarden en missies, maar gewoon de pure essentie in gewone mensentaal.’

Herbezinning, daar is ook volgens Matthijs de Jongh, strateeg bij KesselsKramer, dringend behoefte aan. Zo zouden veel adverteerders er volgens hem goed aan doen hun ambities bij te stellen. ‘Heel wat marke-teers worden volgens mij op pad gestuurd met ambitieuze doelstellingen, zonder dat ze over het bijbehorende budget kunnen beschikken. Dat leidt vanzelf tot teleurstellingen. Je moet realistisch zijn en niet meteen denken dat communicatie tot alles in staat is.’

Met een goed en origineel verpakt verhaal ben je er als adverteerder ook niet. De boodschap moet ook over het voetlicht worden gebracht. En dat lijkt in het huidige overvolle medialandschap verre van gemakkelijk. Maar het is verspilde energie om de schuld af te schuiven op de media, vindt Serge Steijn, strategy director bij Doom & Dickson.

‘Neem tv. De BVA mag dan vaststellen dat er steeds minder gekeken wordt, maar we horen al jarenlang niets anders. Voor veel merken is tv nog steeds een heel effectief medium, zeker als je je op een brede doelgroep richt.’

Matthijs de Jongh zegt. ‘Ik heb geen macro-gegevens beschikbaar, maar ik heb wel de indruk dat er sprake is van risicomijdend gedrag bij adverteerders. Alles moet gemeten en geanalyseerd worden, elke beslissing moet verantwoord zijn. Dat leidt vanzelf tot communicatie die weinig onderscheidend is. Maar opvallen is een kwestie van durven, van keuzes maken. Dat doe je niet alleen aan de hand van onderzoek, maar ook door op je gevoel af te gaan.’

Het hele verhaal met meer tips voor marketeers staat in nummer 10 van het Tijdschrift voor Marketing.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in