Unilever communiceert het beste


Unilever wordt genoemd door ruim negen procent van 887 analisten bij 61 effectenhuizen die Europese ondernemingen volgen.
In het 'investor relations'-onderzoek zijn in totaal 73 Nederlandse beursfondsen door de 'sell side'-analisten genoemd. Het Financieele Dagblad noemt de scores “bescheiden”?. Wolters Kluwer kreeg 2,1 procent van de stemmen, waardoor het bedrijf hekkensluiter is. VNU is veertiende, Akzo dertiende en TPG is twaalfde. Heineken staat met 3,2 procent op de elfde plaats.
Unilever krijgt een hogere waardering dan andere Nederlandse bedrijven. KPN, Philips en Koninklijke Olie, blijven tussen de 6,5 en 7 procent steken.
Groeiende behoefte
De onderzoekers vroegen de analisten om vier beursgenoteerde Europese bedrijven voor te dragen op grond van diverse criteria. De vier belangrijkste criteria:
1. Analisten hechten belang aan de top van het bedrijf ;
2. Transparantie en kwaliteit van de financiële verslaglegging;
3. Bereidheid te reageren op vragen, waarbij zowel de hoeveelheid gegeven informatie als de diepgang daarvan wordt gewaardeerd;
4. De relatie met het investor relations-team van de onderneming.
Het is niet de eerste keer dat Unilever wint. In 2002 won het zeep- en voedingsconcern de hoogste waardering voor zijn investor relations in het Nederlandse onderzoek van Rematch, dat de meningen onder analisten, vermogensbeheerders, particuliere beleggers en financieel journalisten peilt.
Beursgenoteerde ondernemingen vinden hun relaties met de financiële markten steeds belangrijker, de verantwoordelijkheid voor de communicatie ligt hierdoor ook steeds vaker bij de bestuursvoorzitter en bij de cfo. Een ander gevolg van de groeiende behoefte aan informatie en transparantie zijn de dikker wordende jaarverslagen, betere websites en uitgebreidere presentaties.
(bron: Het Financieele Dagblad)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid