Overslaan en naar de inhoud gaan

Telegraaf heropent discussie over PO

Een jaar nadat Telegraaf-directeur Frank Volmer pleitte voor de invoering van een ‘Publieke Waarde Test’ voor de Publieke Omroep, neemt…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Aanleiding is onder meer de toekomstverkenning voor de publieke omroep die minister Plasterk van OCW eind vorig jaar heeft geïnitieerd. In de vorm van een open consultatie worden organisaties en burgers uitgenodigd te reageren op vragen over de toekomstige rol van de PO. De bevindingen worden voor de zomer samengevat in een rapportage voor het parlement. Het Telegraaf-concern is een van de organisaties die gaat reageren.

related partner content for mobile comes here

Directeur Frank Volmer van De Telegraaf benadrukt dat de vraag of de PO reclamevrij zou moeten zijn niet het belangrijkste thema is in de discussie. ‘Onlangs heeft Plasterk aangekondigd dat reclame op de sites van de omroep beperkt zou moeten worden, maar dat lijkt me meer een zoethoudertje. Eerst moet de wezenlijke discussie worden gevoerd over de functie van de PO. Kijken welke taakopdracht Hilversum zou moeten hebben, daarna kun je pas beoordelen wat de rol van de Ster daarin is.’

Volgens Volmer is de belangrijkste logica die zou moeten doordringen dat de functie van journalistieke en amuserende media-producten steeds meer integreren. ‘De PO, de commerciële zenders en de uitgevers doen precies hetzelfde, waar men vroeger strikt gescheiden opereerde: de een deed tv, de ander papier. Met de komst van internet en nu apparaten als de Kindle en I-pad komen alle mediafuncties samen. Het publieke bestel anticipeert perfect op die verandering door bestaande tv-kijkers en radioluisteraars gesubsidieerd "mee te nemen" naar die nieuwe wereld, waar ze voortdurend in competitie komen met commerciële omroepen en uitgevers. In de top 10 van nieuwssites staan er drie van de PO, terwijl er al zo weinig online wordt verdiend.’

Meer in Adformatie van deze week.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in