Reclames tegen proefdieren ‘onzorgvuldig en misleidend’


De vereniging kan nog in beroep gaan tegen dit oordeel. Proefdiervrij heeft drie radio- en drie tv-commercials waarin passanten met een paard, een hond en een konijn worden aangesproken met de vraag of hun dier even gebruikt mag worden voor een test met een geneesmiddel. De eigenaar wil dat niet en in beeld verschijnt de tekst 620.000 proefdieren hopen op precies dezelfde reactie.
De reclamekeurders vinden het op zich goed dat mensen ervan bewust worden gemaakt dat dierproeven worden verricht en dat die kunnen leiden tot dierenleed. Maar de vereniging is niet zorgvuldig geweest door niet te melden dat voor het gebruik van proefdieren strenge eisen gelden.
Ook laakt de commissie dat de spotjes suggereren dat dieren willekeurig aan proeven worden onderworpen. Al met al vindt de commissie dat de spotjes een onjuiste voorstelling van zaken geven waardoor de uitingen misleidend zijn.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Proefdiervrij begrijpt niks van de klagers of van het oordeel van de codecommissie. ‘We beelden geen wetenschappers uit, we brengen straatinterviews. We willen duidelijk maken dat het huisdier het goed heeft in vergelijking met de 620.000 proefdieren. Dat heeft niks met wetenschappers te maken’, zegt M. Zuidgeest van de organisatie.
Ze meldt dat er nog een aantal commercials gepland staat en dat die gewoon doorgaan.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid