Risico’s zijn kansen
Een bedrijf dat waakzaam is en zich terdege voorbereidt op de strategische gevaren die op de loer liggen, zal ook eerder de kansen zien die zich in een veranderende omgeving aandienen. Neem bijvoorbeeld Airbus. Het consortium van vliegtuigbouwers was een reactie op de malaise waarin de Europese vliegtuigindustrie beland was door de felle Amerikaanse concurrentie. Door samen te werken, lukte het om de sector uit het slop te trekken.
Een ander voorbeeld is American Express, dat geconfronteerd werd met de opkomst van Visa en andere creditcardaanbieders, die hun merken met meer elan in de markt zetten dan Amex. Als antwoord op die bedreiging koos Amex ervoor om de service drastisch uit te breiden. Zo won men terrein terug. Of wat te denken van de Family Dollar-keten? Net als tal van andere Amerikaanse supermarktketens moest Family Dollar enkele jaren terug met lede ogen aanzien hoe Wal-Mart steeds meer terrein opslokte. Het was voor Family Dollar reden zichzelf opnieuw uit te vinden. Met een uitgedund maar gedegen assortiment richt de keten zich nu met succes op de onderkant van de markt. Stuk voor stuk zijn het voorbeelden van bedrijven die tijdig beseften welke strategische gevaren er op hen afkwamen. Daardoor zagen ze ook welke kansen zich aandienden. Het toont eens te meer aan dat het bedrijfsleven net topsport is: succesvol aanvallen lukt niet zonder goede verdediging.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaBron: Harvard Business Review
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid