Overslaan en naar de inhoud gaan

Risico’s zijn kansen

Wie wil aanvallen, moet eerst zijn verdediging op orde hebben. Dat geldt ook voor de risico’s waarmee ondernemingen te maken hebben. Door…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een bedrijf dat waakzaam is en zich terdege voorbereidt op de strategische gevaren die op de loer liggen, zal ook eerder de kansen zien die zich in een veranderende omgeving aandienen. Neem bijvoorbeeld Airbus. Het consortium van vliegtuigbouwers was een reactie op de malaise waarin de Europese vliegtuigindustrie beland was door de felle Amerikaanse concurrentie. Door samen te werken, lukte het om de sector uit het slop te trekken.

related partner content for mobile comes here

Een ander voorbeeld is American Express, dat geconfronteerd werd met de opkomst van Visa en andere creditcardaanbieders, die hun merken met meer elan in de markt zetten dan Amex. Als antwoord op die bedreiging koos Amex ervoor om de service drastisch uit te breiden. Zo won men terrein terug. Of wat te denken van de Family Dollar-keten? Net als tal van andere Amerikaanse supermarktketens moest Family Dollar enkele jaren terug met lede ogen aanzien hoe Wal-Mart steeds meer terrein opslokte. Het was voor Family Dollar reden zichzelf opnieuw uit te vinden. Met een uitgedund maar gedegen assortiment richt de keten zich nu met succes op de onderkant van de markt. Stuk voor stuk zijn het voorbeelden van bedrijven die tijdig beseften welke strategische gevaren er op hen afkwamen. Daardoor zagen ze ook welke kansen zich aandienden. Het toont eens te meer aan dat het bedrijfsleven net topsport is: succesvol aanvallen lukt niet zonder goede verdediging.

Bron: Harvard Business Review

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in