Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Pay what you want’ lang niet zo riskant als het lijkt

‘Pay what you want’ (PWYW) is een zogeheten participerend prijsmechanisme: de ‘waarde’ van een product wordt geheel door de klant…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Niet omdat mensen zo altruïstisch of loyaal zijn, maar omdat ze er een interne referentieprijs op na houden. Ze calculeren hoeveel van de ‘winst’ ze aan de verkoper gunnen en hoeveel ze zelf willen houden. Die afweging hangt weer af van het rechtvaardigheidsgevoel van de koper, zijn tevredenheid over het product, zijn prijsbewustzijn en zijn inkomen.

related partner content for mobile comes here

Dat ontdekten wetenschappers die op zoek gingen naar het (marketing)potentieel van dit prijsinstrument. Conclusie: het is met name voor startende ondernemers, bijvoorbeeld in de horeca, een prima middel om klanten te trekken en inkomsten te genereren.

Dat PWYW ook behoorlijk lucratief kan zijn voor andere categorieën, ervoer Radiohead. De Britse band zette in 2007 een nieuw album op internet en liet consumenten twee maanden lang zelf bepalen wat ze ervoor over hadden om het album te downloaden. De opbrengsten waren hoger dan die voor de normale downloads van alle voorgaande albums van de band samen.

Bron: Journal of Marketing

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in