Apples briljante iPhone-prijsstrategie
Interessante kost, met name voor marketeers. Zo legt Ariely uit dat Steve Jobs waarschijnlijk een briljante zet deed toen hij de iPhone voor $600 op de markt bracht en hem -tot ieders verbazing- binnen de kortste keren in prijs verlaagde tot $400.
Met die hoge inzet maakte de Apple-baas volgens Ariely direct een value statement, met als gevolg dat zich in het brein van de consument het idee vastzette dat het hier om een heel waardevol apparaat ging. Toen Jobs direct daarna de prijs verlaagde, zat de hoge prijs al vast verankerd in de hoofden van de potentiële kopers. Zij vonden $400 dus een koopje voor zo’n ‘duur’ apparaat.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaLater liet Apple de prijs overigens nog verder zakken naar $200. Dat vindt Ariely weer een minder sterke zet: daarmee verlaagt het merk zich letterlijk tot een prijsniveau dat niet past bij het hoge kwaliteitsgehalte van de touchscreen van de iPhone.
Les van iPhone
De les die hieruit te trekken valt, luidt dan ook: zie de prijs van een product niet simpelweg als de uitkomst van een kostencalculatie. Beschouw de prijs als een van de kenmerken van het artikel waarop de koper zijn waardering baseert. Als iets goedkoop is, hebben we er lage verwachtingen van en ervaren we het ook echt als ‘goedkoop’. Het zou volgens Ariely dus best kunnen dat consumenten de iPhone inmiddels onbewust minder zijn gaan waarderen vanwege de tweede prijsverlaging. Dat hadden ze bij Apple kunnen voorkomen door te verklaren waaróm de prijs uiteindelijk zo laag is, bijvoorbeeld vanwege afgenomen productiekosten.
Bron: MIT Sloan Management Review
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid