Overslaan en naar de inhoud gaan

Apples briljante iPhone-prijsstrategie

Dan Ariely is hoogleraar in behavorial economy (‘economische gedragswetenschap’) en auteur van het boek Predictably Irrational, een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Interessante kost, met name voor marketeers. Zo legt Ariely uit dat Steve Jobs waarschijnlijk een briljante zet deed toen hij de iPhone voor $600 op de markt bracht en hem -tot ieders verbazing- binnen de kortste keren in prijs verlaagde tot $400.

related partner content for mobile comes here

Met die hoge inzet maakte de Apple-baas volgens Ariely direct een value statement, met als gevolg dat zich in het brein van de consument het idee vastzette dat het hier om een heel waardevol apparaat ging. Toen Jobs direct daarna de prijs verlaagde, zat de hoge prijs al vast verankerd in de hoofden van de potentiële kopers. Zij vonden $400 dus een koopje voor zo’n ‘duur’ apparaat.

Later liet Apple de prijs overigens nog verder zakken naar $200. Dat vindt Ariely weer een minder sterke zet: daarmee verlaagt het merk zich letterlijk tot een prijsniveau dat niet past bij het hoge kwaliteitsgehalte van de touchscreen van de iPhone.

Les van iPhone
De les die hieruit te trekken valt, luidt dan ook: zie de prijs van een product niet simpelweg als de uitkomst van een kostencalculatie. Beschouw de prijs als een van de kenmerken van het artikel waarop de koper zijn waardering baseert. Als iets goedkoop is, hebben we er lage verwachtingen van en ervaren we het ook echt als ‘goedkoop’. Het zou volgens Ariely dus best kunnen dat consumenten de iPhone inmiddels onbewust minder zijn gaan waarderen vanwege de tweede prijsverlaging. Dat hadden ze bij Apple kunnen voorkomen door te verklaren waaróm de prijs uiteindelijk zo laag is, bijvoorbeeld vanwege afgenomen productiekosten.

Bron: MIT Sloan Management Review

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in