Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlanders merkvast – ondanks crisis

Ondanks veranderende marktomstandigheden slagen merken er wonderwel in om het vertrouwen van de Nederlandse consument vast te houden. Zo…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit blijkt uit het van uitgeverij Reader’s Digest, die bijna 25.000 consumenten in zestien landen, waarvan 1.039 uit Nederland, vroeg naar hun merkvoorkeur.

related partner content for mobile comes here

Terwijl merkentrouw onder consumenten afneemt, weet een aantal Europese merken klanten nog steeds langdurig aan zich te binden. Zo is Nokia voor de negende keer winnaar met 62%. Samen met KPN (50%), Rabobank (44%), Kellogg’s en Shell (beide 39%) behoort zij tot de top vijf van de meest betrouwbare merken in Nederland. De enige verliezer is Het Net van KPN dat met een verschil van één procent in de categorie internetproviders haar eerste plaats moet afstaan aan Ziggo (22%).

Dat vertrouwen niet vanzelfsprekend is, bewijzen de scores van Davitamon, Yves Rocher en Kellogg’s. Alledrie de merken winnen in hun categorie, maar de uitslagen zijn minder overtuigend dan een jaar eerder. Davitamon levert ten opzichte van 2008 tien procent in, Yves Rocher ziet het vertrouwen vrijwel halveren (van 19 naar 11%) en de merkvoorkeur van Kellogg’s zakt van 59 naar 39 procent.

Reader’s Digest onderzocht deze keer ook lokale productcategorieën. En nog meer dan bij de Europese categorieën bleken Nederlanders trots en loyaal te zijn naar merken van eigen bodem. Zo oogst KLM 69 procent van het vertrouwen, verslaat Vroom & Dreesmann (37%) binnen de categorie ‘warenhuis’ Hema (30%) en Bijenkorf (16%), en troeft kledingzaak C&A concurrent Esprit af met een verschil van 4 procent. Binnen de bestaande categorieën bed, badkamersanitair, dieetproduct, optiekketen en yoghurt zien we één opmerkelijke wijziging. Sanitair specialist Grohe, vorige jaar nog goed voor 30 procent van het vertrouwen, is voorbijgestreefd door onze Koninklijke Sphinx.

Merken die worden gekozen tot meest betrouwbare merk in hun categorie, mogen een jaar lang het betrouwbaarheidszegel van European Trusted Brands 2009 gebruiken in alle externe communicatiemiddelen. Zo kan de klant direct zien dat een product door consumenten wordt beschouwd als een betrouwbaar merk.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in