November 2009: de E-Reader
Nu ook bol.com de elektronische boeken volledig omarmd heeft, lijkt de E-Reader een ideaal Sinterklaas- of kerstcadeau. Om een goed idee te krijgen van de potentie van het boek van de toekomst heeft TNS Nipo, middels het Intro-alert-onderzoek, een doorsnede van de Nederlandse consumenten gevraagd naar hun ideeën en ervaringen met de E-Reader.
Wat gelijk opvalt, is dat tweederde van de Nederlanders van de E-reader gehoord heeft. We hebben in dit geval niet naar een specifiek merk gevraagd, maar toch weten de meeste consumenten af van het bestaan van de E-Reader. Dat ze gehoord hebben van de E-Reader betekent niet automatisch dat ze ook weten wat ze ervan moeten verwachten. Een ruime meerderheid geeft aan niet te weten wat ze moeten verwachten van het digitale boek.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaBijna een derde van de consumenten heeft een positieve verwachting van de E-Reader. Het kleine formaat en het gemak om zeer veel boeken mee te kunnen nemen worden positief ontvangen. Hoewel elektronische gadgets vaker enthousiast worden ontvangen door mannen, zien we bij de E-Reader geen verschil tussen mannen en vrouwen.
Het deel van de consumenten dat een negatieve verwachting heeft, zijn voornamelijk aanhangers van het traditionele boek. Een respondent omschrijft het als volgt: ‘Het haalt de charme van een echt boek helemaal weg. Niets mooiers dan een echt boek vast te houden en nadien deze in de boekenkast te kunnen zetten.’ Opvallend is dat deze groep niet gekenmerkt wordt door een bepaalde leeftijd of geslacht.
Hoge aanschafprijs
Ondanks de relatief grotere groep consumenten die aangeeft een positieve verwachting te hebben over de E-Reader geeft de meerderheid aan het product in de toekomst niet snel te gaan kopen. De belangrijkste reden om dit niet te doen is de hoge aanschafprijs van het apparaat. Daarnaast worden de hoge prijzen van de boeken ook als barrière genoemd. Momenteel worden E-Books voor dezelfde prijs aangeboden als gewone boeken. De functionele voordelen van de E-Reader zijn niet voldoende om deze barrière te doorbreken.
Van de ruim 200 mensen die TNS ondervraagd heeftvoor dit onderzoek, waren er slechts 3 die een E-Reader in hun bezit hebben, en de ervaringen van deze 3 gebruikers waren allemaal negatief. Het apparaat op zichzelf wordt positief beoordeeld, maar voornamelijk de hoge kosten van de boeken worden als barrière ervaren. Deze consumenten hadden de verwachting toen ze het apparaat kochten dat ze minder zouden gaan betalen voor een boek, nu dit niet het geval blijkt is voor hen de toegevoegde waarde van de E-Reader zeer beperkt.
Conclusie
De verwachting van consumenten over de E-Reader zijn positief tot neutraal. De functionele voordelen worden duidelijk herkend. De aanschafprijs van zowel het apparaat als de boeken blijven een belangrijke barrière. Pas als de prijs van de boeken beduidend lager wordt dan van een normaal boek zal de consument echt het voordeel gaan zien van deze digitale ontwikkeling op leesgebied.
Methodiek
Voor de Top of Flop gebruikt TNS Nipo een onderzoeksmethodiek, oorspronkelijk ontwikkeld door Research International, waarmee men snel inzicht kan krijgen in de acceptatie van nieuwe producten bij de consument. In het onderzoek worden drie groepen consumenten onderscheiden; een groep die onbekend is met het product, bekend maar nog niet gebruikt, en gebruikers. Bovendien wordt per groep vastgesteld hoe men tegen het product aankijkt; positief, neutraal of negatief.
Uiteindelijke stand:
Top 60%
Flop 40%
Totaal aantal stemmen:123
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid