Onderzoek: meer merken aanwezig in social media
Het onderzoek wordt ieder half jaar uitgevoerd door Social Embassy, een half jaar geleden voor de eerste keer. In de tweede editie zijn de aanwezigheid en activiteit van merken op Hyves, Twitter, Facebook, Netlog, Linkedin en een eigen/corporate weblog onderzocht.
In de eerste editie van de Social Media Monitor was slechts 14 procent van de Top 100 merken aanwezig in social media. Dit percentage is in een half jaar toegenomen tot 35 procent. Opvallend daarbij is de sterke toename in de inzet van de microblogging site Twitter, welke door tweederde van de merken worden ingezet.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaHet Nederlandse vriendennetwerk Hyves wordt na Twitter met 46 procent het meest ingezet, terwijl het internationaal snel groeiende Facebook door 17 procent van de merken wordt gebruikt.
Wanneer gekeken wordt naar de merken die wel aanwezig zijn op Hyves, LinkedIn, Facebook, Netlog, Twitter en of een eigen weblog hebben, dan kan worden geconcludeerd dat er betrekkelijk weinig mee wordt gedaan. Zo wordt er door de meeste merken niet actief redactie gevoerd, gereageerd of een aanzet gedaan tot een dialoog met bezoekers. De meeste merken zetten social media echter nog niet actief in als onderdeel van de marketing- en communicatiemx, aldus Social Embassy.
'Het is duidelijk dat social media sterk leeft onder merken', aldus Niels van der Velden, strateeg bij Social Embassy:'Tegelijkertijd worstelen merken duidelijk met de praktische uitvoering en organisatie van social media marketing binnen hun bedrijfsactiviteiten.'
De tweede editie van de Social Media Monitor kan worden gedownload op www.socialmediamonitor.nl
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid