Overslaan en naar de inhoud gaan

Nibud start financiële opvoedingscampagne

Ouderen bereiden hun kinderen onvoldoende voor op een financieel zelfstandig bestaan . Dat blijkt uit onderzoek van het Nationaal…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De campagne behelst onder meer een gratis hulplijn voor vragen over geld en financiële opvoeding . Daarnaast komen er radiospots, flyers, een t en een voorleesboek.

related partner content for mobile comes here

Het onderzoek dat de campagne moet onderbouwen werd uitgevoerd onder onder 870 ouders met kinderen in de leeftijd van 6 tot en met 18 jaar. Daaruit blijkt dat jongvolwassenen nog onvoldoende geleerd een bepaalde periode met een vast budget om te gaan. Daardoor is de kans groot dat ze later financiële problemen krijgen. “Ouders zijn wel bezig zijn met de financiële opvoeding van hun kinderen maar ze gebruiken de verkeerde tactieken. Zo geven ze wel zakgeld maar beginnen daar relatief laat mee en maken te weinig afspraken over wat er met het zakgeld gedaan moeten worden. Op die manier leert een kind niet met een beperkt budget omgaan,” aldus het Nibud. Het instituut vindt ook dat ouders te weinig kleedgeld geven en daar bovendien niet consequent mee omgaan. Ook bij belgeld laten ouders financiële opvoedkansen liggen.

Het Nibud vindt dat voordat kinderen achttien worden, ze moeten hebben geleerd financiële beslissingen te nemen. Zo heeft bijna 30 procent van de jongeren tussen 16 en 18 jaar nog niets geleerd over internetbankieren. Ook vindt eenderde van de ouders met kinderen in deze leeftijdscategorie het niet goed als hun kind dat doet. “Dat is een gemiste kans, aangezien het kind bijna financieel zelfstandig is en dan financieel aansprakelijk is.' (ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in