Overslaan en naar de inhoud gaan

Netto online advertising derde kwartaal 2006 stijgt naar ? 30,6 miljoen

IAB Nederland heeft met haar 21 grootste internet exploitanten en Nielsen Media Reseach de netto online mediabestedingen over het derde…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Nederland heeft met haar 21 grootste internet exploitanten en de netto online mediabestedingen over het derde kwartaal van 2006 in kaart gebracht.

related partner content for mobile comes here

De netto bestedingen uit online display advertenties kwamen in dit derde kwartaal uit op 30,6 miljoen euro.

Deze omzet is afkomstig van duizenden Nederlandse websites, de grootste online dagbladen, webgidsen en zoekmachines. De 21 exploitanten en advertentienetwerken die deelnamen aan deze registratie waren: MSN, Adlink, IP, Netdirect, Adformatie, Funda, Webads, Wanadoo, Veronica, Lycos, ilse media, IDG Nederland, Wegener multimedia, Telegraaf, PCM, TAPPS, WebRegio, Testnet, Zylom, Daisycon en TradeDoubler.

IAB Nederland-directeur Igor Beuker geeft aan: 'In het derde kwartaal van 2005 bedroegen de netto bestedingen uit online display advertenties nog ? 21,9 miljoen. De groei naar ? 30,6 miljoen in het derde kwartaal van 2006, betekent een stijging van 40%.'

Branches die voorop lopen qua online mediabestedingen in 2006 zijn Media met 23,9%, Financiële Dienstverlening met 13,5%, Telecom & ICT met 13,3%, Horeca-Toerisme-Recreatie met 9,1% en Retail met 5,9%.

De online advertentiebestedingen naar soort zagen er bij de 21 exploitanten over dit kwartaal als volgt uit: 57,7% kwam tot stand door banners en skyscrapers, contentintegratie en sponsoring 23,14%, e-mail 5,9%, search 5,5%, pop-ups, interstitials en full screen ads 5,1% en overig 2,68%.

Beuker licht toe: 'De groei van 40% t.o.v. 2005 is uitstekend. Opvallend is ook de groei van e-mail binnen display advertising. De search engine bestedingen bij marktleider Google over het derde kwartaal zal goed zijn voor ruim ? 40 miljoen netto.

'Online display advertising en search engine advertising samen, komen dus in het derde kwartaal van 2006 uit op ? 71 miljoen netto. Met het vierde en beste kwartaal op komst, is het veilig om te concluderen dat de totale netto online mediabestedingen in 2006 de magische grens van ? 250 miljoen ruimschoots zullen overschrijden.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in