Frontale aanval op marketing Microsoft


Het Center for Digital Democracy en de Public Interest Research Groups formuleren een forse aanklacht tegen een breed ingeburgerde online marketingmethode: het volgen van bezoek en bezoekers op websites. Inbreuk op de privacy, vinden ze.
Met een lijvige klacht bij de toezichthouder op de mediamarkt FTC in Washington stellen deze publieke belangenorganisaties praktijken aan de kaak van onder meer AOL, MySpace en Microsoft.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHet serveren van toegesneden reclame op grond van surfgedrag vinden de publieke belangengroepen een schending van de privacy. Micrfosoft doet dat met de vernieuwde zoekdienst, vinden ze.
Grappig, de aloude discussie over gebruik van cookies wordt nog een keer dunnetjes over gedaan. Al in 1997 mocht ik er in NRC er een klacht over schrijven op de opiniepagina, toen nog vrijwel niemand bekend was met 'cookies'. Peter Maronier, toen werkend voor Maurice de Hond aan City Online van Wegener en later VNU (de community die zijn tijd te ver vooruit was en technisch te moeilijk) ging daar toen tegenin. Ik had er niets van begrepen, want cookies waren er volgens Peter juist om surfers te helpen zodat ze niet overal opnieuw hoefden in te loggen.
De aard van de discussie is niet veranderd: moet je de surfers helpen, onder meer met relevante reclame op grond van surfgedrag, of moet je ze met rust laten vanwege privacy? Inmiddels kennen we de nuances beter, maar discussie blijft nodig.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid