Overslaan en naar de inhoud gaan

Frontale aanval op marketing Microsoft

Het Center for Digital Democracy en de Public Interest Research Groups formuleren een forse aanklacht tegen een breed ingeburgerde online…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het en de formuleren een forse aanklacht tegen een breed ingeburgerde online marketingmethode: het volgen van bezoek en bezoekers op websites. Inbreuk op de privacy, vinden ze.

related partner content for mobile comes here

Met een bij de toezichthouder op de mediamarkt FTC in Washington stellen deze publieke belangenorganisaties praktijken aan de kaak van onder meer AOL, MySpace en Microsoft.

Het serveren van toegesneden reclame op grond van surfgedrag vinden de publieke belangengroepen een schending van de privacy. Micrfosoft doet dat met de vernieuwde zoekdienst, vinden ze.

Grappig, de aloude discussie over gebruik van cookies wordt nog een keer dunnetjes over gedaan. Al in 1997 mocht ik er in NRC er een klacht over schrijven op de opiniepagina, toen nog vrijwel niemand bekend was met 'cookies'. Peter Maronier, toen werkend voor Maurice de Hond aan City Online van Wegener en later VNU (de community die zijn tijd te ver vooruit was en technisch te moeilijk) ging daar toen tegenin. Ik had er niets van begrepen, want cookies waren er volgens Peter juist om surfers te helpen zodat ze niet overal opnieuw hoefden in te loggen.

De aard van de discussie is niet veranderd: moet je de surfers helpen, onder meer met relevante reclame op grond van surfgedrag, of moet je ze met rust laten vanwege privacy? Inmiddels kennen we de nuances beter, maar discussie blijft nodig.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in